English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Saturday, August 4, 2007

'TALLINK'



9.6.07, Sampai je kat pelabuhan terus masuk ke dalam bangunan terminal untuk check-in. Mak aiii... ramainya orang sedang berbaris untuk check-in. Tapi tak pe sebab perlu ambil no giliran dulu sebelum check-in. Saya pun tak perlu berdiri berbaris panjang sebab boleh tunggu kat mana-mana sambil duduk sehingga nombor menunggu tertera pada papan elektronik. So, tak la boring sangat berbaris untuk menunggu giliran. Oleh sebab ramai penumpang yang ada di situ maka hampir 20 minit jugak la menunggu untuk check-in dan akhirnya dapat check in dan diberikan kad elektronik sebagai kunci kabin. Walau bagaimanapun, kapal Tallink ni tak la sehebat Viking Line terutamanya laluan untuk masuk ke dalam kapalnya kecil sangat dan tidak praktikal sebab tak ada lobby. jadi penumpang terpaksa berbaris panjang untuk melepasi pintu laluan yang muat untuk seorang dan kerana tak ada lobby maka ada tangga untuk naik ke kabin dan ke ruang-ruang yang lain. Ada lif tetapi terlalu kecil dan ada satu je manakala ruangan menunggu di depan lif ialah tangga yang digunakan oleh orang untuk turun naik. Jadi kalau ada ornag menunggu nak naik lif maka 'trafic jam' la plak kat tangga tu. Sangat tidak praktikal malah menyusahkan penumpang. Patut la harganya lebih murah daripada Viking Line.

Walaupun penumpang pada kali ini tidak seramai sewaktu menaiki Viking Line tetapi terasa sesak sangat sebab ruangannya yang tidak praktikal dan terpaksa beratur terlalu lama untuk masuk ke kabin. Kabin untuk tidur juga lebih kecil berbanding Viking Line. Begitu juga dengan bilik airnya, terlalu sempit sehingga perlu 'squeeze in' kan badan untuk keluar dan masuk kerana tidak seluas bilik air Viking Line. Harga makanan kat cafe dalam kapal Tallink ni plak lebih mahal berbanding Vciking Line dan tidak banyak pilihan, walaupun penumpangnya kebanyakannya terdiri daripada kelas pekerja berbanding penumpang Viking Line yang majortinya dari kelas VVIP. Oleh sebab tiada banyak pilihan saya makan salad dan susu je, teringin gak nak makan salad udang tu tapi harganya lebih mahal berbanding harga dalam Viking Line tempohari. Pelik jugak....ada double standard gak ke?!!
Penumpang pun agak kurang disiplinnya sebab mereka bebas merokok di merata-rata ruang sehingga menganggu keselesaan penumpang lain, tidak seperti Viking Line yang menetapkan ruangan khas untuk merokok. Deck tinjau ditingak atas sekali pun lebih kecil berbanding Viking Line. Pun begitu, ruang menonton tv disedikan khas dalam kapal Tallink ni dan agak selesa bagi penumpang yang tidak tinggal di dalam kabin sebab ruangannya luas. So, mereka boleh berehat dengan selesa di sini cuma bilik air perlu pergi ke bilik air umum dan mungkin agak sukar untuk mandi. Tapi ok gak sebab diaorang bayar tambang lebih murah..... kira ok laa...Walau bagaimana pun saya tetap enjoy dengan perjalanan kembara ni, sambil tu sembang-sembang dengan Christian atas kapal sambil lambai-lambai pada penduduk Sweden yang tinggal di persisiran laut sepanjang perjalanan melepasi pulau-pulau mengharungi lautan Baltik yang luas menuju ke Riga, Latvia. Semua penduduk pinggiran laut membalas lambaian penumpang kapal yang menambahkan lagi suasana ceria dan perasaan sukar digambarkan dengan kata-kata.....

No comments: