English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Friday, August 17, 2007

Paris - Day two



18.6.07 (Isnin), Biasalah...breakfast mula jam 7.00am. Inilah masa yang ditunggu-tunggu...lepas mandi je terus turun untuk dapatkan menu kegemaran. Hari ni agak cerah macam semalam tapi belah petang nanti tak tau la hujan lagi ke tak. Tapi yang pastinya pagi ni cerah dan berangin, hati saya berbunga sebab nak pergi ke mercu tanda Paris iaitu Eiffel Tower hari ni. Lepas breakfast bergerak ke metro station menuju ke 'Montmartre' (atau turut juga dikenali sebagai 'Sacre Coeur'). Dari sini saya bergerak menuju ke Eifel Tower berjalan kaki. Cuaca sedikit gelap bila sampai kat sini sebab matahari dilindungi awan yang nampak gelap sikit.


Bila sampai kat Eiffel Tower tu terkagum la jugak dengan keunikan rekabentuk bangunan menara tu. Ada ramai orang beratur untuk beli tiket nak naik ke puncak tower tu, tapi saya tak sanggup la nak beratur panjang-panjang, tengok macam tu pun cukup la. Kat taman di kawasan persekitaran tower tu saya duduk seketika merehatkan diri sambil memerhatikan orang yang lalu lalang. Ada ramai rombongan budak-budak sekolah yang datang ke situ dengan guru-guru mereka. Nampaknya kawasan ni memang tempat tumpuan pelancong sebab orang yang datang tak putus-putus dari pelbagai bangsa dan negara di seluruh dunia. Agaknya boleh ke Twin Tower (KLCC) jadi macam ni suatu hari nanti....?? kalau tak sekarang pun?!!!



Dah agak lama gak saya berehat kat situ dan mula untuk beredar sambil mengambil gambar dari pelbagai sudut Eiffel Tower tu. Dari sini saya naik bas menuju ke 'Meddline' yang merupakan pusat fesyen dunia yang terkenal itu. Tempat ni memang agak exclusive la sikit dan muka-muka Asia pun tak banyak sangat dijumpai di sini.Orang yang datang ke sini samada bekerja atau tinggal di sini pun agak bergaya trendy la sikit berbanding 'Porte de st-Ouen' tu. Sebenarnya tujuan utama saya datang ke sini adalah untuk 're-confirm' tiket balik ke KLIA yang kebetulan 'travel agent office' untuk Qatarairways terletak bersebelahan dengan bangunan di mana lazim berlangsungnya peragaan fesyen dunia. Alhamdulillah....tiket balik dah confirm pada 21.6.07 nanti..... Balik dari 'Meddline' naik bas sekali lagi untuk ke hotel terus dan berehat kejap......

Sebelah petangnya saya keluar lagi untuk dinner dan dalam masa yang sama saya ambil kesempatan untuk pergi ke 'Mullin Rough' yang terkenal dengan persembahan pentas cabaret itu. Ramai betul orang beratur untuk menunggu giliran membeli tiket untuk menonton persembahan cabaret yang pernah difilemkan dengan pelakon utamanya ialah Nicole Kidmann sebagai penari cabaret. Kebanyakkan yang beratur tu adalah pelancong dari Asia yang datang dengan pakej pelancongan terutamanya pelancong Jepun di samping pelancong dari negara Eropah yang lain. Agak menarik gak menyaksikan fenomena yang jarang berlaku dalam seni persembahan pentas di Malaysia.

Kemudian saya pergi dinner di tempat yang saya selalu pergi tu la, iaitu 'Arab Quarter' dengan menaiki Metro sekali lagi. Lepas dinner jalan-jalan kejap, pas tu balik untuk tidur.... esok nak jalan-jalan lagi....

No comments: