Sunday, August 7, 2011

DARI CHIANG MAI KE VIENTIANE, LAOS

14.7.11 (Khamis)

Pagi ni lepas solat saya berkemas-kemas sebab nanti jam 12 tengahari dah nak daftar keluar. Sambil tu lepak-lepak jap kat bilik sehinggalah terasa lapar perut. Kira-kira jam 7.30 pagi saya keluar dari bilik dan berjalan keluar sebab cadangnya nak makan kat restoran di pasar malam tu lah. Saya pun bergerak menuju ke sana namun malangnya bila tiba je di situ, semua kedai makanan halal semalam tuh masih belum dibuka. Walau sebuah kedai halal pun kat situ tiada yang dibuka untuk sarapan pagi. Kemudian saya ternampak sebuah kedai halal Arab yang buka dan pekerjanya sedang berkemas-kemas. Lalu saya pun bertanyakan samada kedainya ada menyediakan sarapan pagi. Malangnya, jawapannya adalah hampa, kerana katanya kedai hanya akan beroperasi pada jam 12 tengahari. Makananya untuk makan tengahari lah tu....mmmm... perut dah lapar nih...

Gelanggang Tomoi

Gerai-gerai makan yang tidak halal memang banyak yang berjualan untuk sarapan pagi. Kesemuanya menyediakan masakan khas Thailand untuk sarapan. Pelik-pleik gak nampak makanannya. Memang menarik tetapi sebab status halalnya sangat diragui, maka saya hanya boleh memandang sahaja lah...Nak tak nak... saya pun berjalan pulang semula balik ke hotel. Dalam hati terdetik, ’dapat minum kopi maccam semalam pun ok gak.. dapat la buat lapik perut...’ Sesampainya sahaja di hotel, saya terus menuju ke cafe hotel dan duduk sambil meminta menu dari pramusaji. Perkara yang tidak saya lakukan pagi semalam tuh. Pramusaji pun tiba dengan menu yang disediakan untuk sarapan. Ada beberapa gak menunyanya dan saya pun memilih yang boleh dimakan. Akhirnya, saya pun memesan hidangan ’American Breakfast’ yang mengandungai telur, roti, kopi dan jus dengan kadar 130B... ok la tu...

Saya pu menikmati sarapan pagi tu dengan santai sekali sambil melayari internet sebab hari ni tak de plan apa-apa sehinggalah petang nanti. Usai sarapan, saya masuk ke bilik seketika untuk lepak-lepak sambil menghitung waktu menunggu jam 12.00pm. kia-kira jam 11.45 am, saya pun mengangkat beg untuk turun ke lobi bagi mendaftar keluar hotel. Setibanya sahaja di kaunter, petugas di situ bagitau yang saya kena bayar wang tambahan 17B. Terkejut gak! Saya tanya ’bayaran untuk apa’? Pas tu dia kata, bayaran untuk sarapan pagi tadi sebab saya ada order sausage plak katanya. Dan pramusaji pagi tadi terlupa kira pesanan tambahan tuh. Terkejut gak saya, bila masa pal saya ada order sausage. Pas tu saya bagi tau kat dia yang saya ni vegeterian, tak boleh makan daging... macamana pulak saya boleh order sausage. Saya pun meminta dia memanggil pramusaji yang menghidangkan sarapan saya dan mengambil pesanan. Bila dipanggil sahaja, pramusaji tu kat bukan saya orangnya. Saya dah bayar betul dah katanya...dia tersilap orang...katanya! mmm nasib baik budak tu cakap jujur. Kalau tak, tak pasal-pasal saya kena bayar sausage tidak halal yang saya tidak order pun....so, selsesailah perkara tuh di situ.

Selepas dartar keluar, saya minta kunci untuk simpan barang dalam setor simpanan kat situ sebab van saya hanya akan datang petang nanti. Jadi sementara tu saya nak cari makan tengahari lah dahulu. Dah simpan barang tuh... saya pun bergerak menuju ke pasar Anusarn semula untuk mendapatkan hidangan tengahari. Sebelum tiba tu, saya singgah di kaunter pertukaran wang ’Super Rich Money Exchange’ terlebih dahulu untuk menukar wang Bath. Saya pun keluarkan wang USD untuk ditukarkan ke dalam Bath. Terima sahaja USD tu, kerani tu tanya ’ada tak duai Ringgit’. Saya kata ’tak ada’. Katanya plak, kalau tukar RM lebih baik daripada USD. Sebab katanya nilai RM lebih kukuh berbanding USD. Oooo... begitu... katanya lagi, bukan sahaja RM, tapi matawang Asia yang lain juga kukuh berbanding USD. Jadi dia lebih suka kalau dapat RM atau matawang Asia yang lain. Sebab katanya, sekarang negara-negara sudah mengurangkan import dari Barat terutamanya Amerika. Sebaliknya saling berjualanan di antara negara sesama Asia sendiri. Mmm.... menarik gak....jadi kalau nak ke Thailand dalam masa-mas begini, eloklah bawa RM je dan tak payah tukar USD. Sebabnya, lebih untunglah kalau ditukar ke dalam Bath....

Hidangan tengahari

Usai urusan pertukaran wang tuh... saya meneruskan perjalanan dan singgah la plak kejap kat gelanggang tomoi yang terletak dalam sebauah ’food court’ di tepian jalan menuju ke pasar Anusarn tuh... amik la gambar kat situ jap sebelum meneruskan perjalanan. Sesampainya sahaja di pasar Anusarn, memang betul! semua kedai makan halal dah buka dah jam 12.00 pm lebih nih. Saya pun tanpa berfikir panjang terus menuju ke restoran Roummit yang saya dapatkan makan malam semalam. Hari pak Aji tuan punya kedai yang ambil order. Pak Aji la rasanya pasal pakai kopiah elok je pak cik nih. Tapi pak cik ni order tak pakai tulis pun, anggunk-angguk macam tuh je. Pas tu menu pun dia tak tunjuk. Macam confiden je. Saya pun guan bahasa isyarat je la lebihnya... tapi dalam hati tu rasa macam tak confident je dengan pak aji ne. Betul-betul faham ke dia??? Menyedapkan hati, ’dia dah lama buat kerja ni, tahu lah dia’... tapi kata hati yang lain rasa macam nak tuliskan je apa yang saya order tuh, tapi malaslah plak...’ala...perasaan je tu....tahu lah pak aji tuh...’!! selepas mengambil order pak aji tu berlalu ke dapur untuk menyampaikan pesanan tu pada tukang masak

Xaya Tours & Travel. Pejabat travel ejen tempat saya menunggu Bas mini untuk di bawa ke Nongkhai

Saya pun merehatkan diri sambil memerhati sekeliling pasar di hadapan tuh... masih belur ada pengunjung yang datang lagi. Hanya pekerja pasar malam yang sibuk menyiapkan gerai jualan sambil menyusun barangan yang akan dijual pada sebelah malam nanti. Agak relatif lama gak menunggu kira-kira setengah jam, akhirnya pesanan makanan saya pun tiba. Agak terkejut gak saya bila hidangan tu tiba... yang mula-mula sekali dihantar kepada saya ialah ’salad cream’. Bila masa pulak saya ’order ’salad cream’ nih!!? Mmm dah agak dah... intisi saya tadi benar. Pak Aji tu dah salah bagi tau pesanan saya pada tukang masak. Saya tadi pesan ‘seafood salad’ dan pak aji tu mengangguk-angguk je. Sekalinya dia bagi ’salad cream’. Mmm... malas nak banyak cerita, lagi pun pak aji yang amik order tadi dah keluar. Saya pun pesan kat tukang masak yang hantar makanan tu supaya buatkan saya ’salad seafood’ satu lagi. Tak pe lah, yang salah tu pun saya makan gak lah....rezeki saya la gak nya tu...

Bas mini yang membawa saya dari Chiang Mai ke Nongkhai

Selesai menikmati hidangan tengahari yang relatif terlalu banyak itu, saya masih ada banyak masa lagi untuk menghampiri petang. Kaki pun dah terasa lenguh-lenguh dan sengal-sengal disebabkan banyak berjalan. Jadi, saya pun singgah di kedai urut bersebelahan dengan restoran Arab di pasar tu gak. Lagi pun saya nampak kat sini ada tukang urut lelaki. Jadi saya pun singgah lah di situ untuk mendapatkan perkhidmatan urutan kaki. Murah je harganya berbanding dengan kat Malaysia. Cuma 140B (RM14) je untuk satu jam. Kalau kat Malaysia di pusat urutan orang buta paling murah untuk urut kaki RM30 selam 45 minit. Selesai urutan kaki, saya minta urut bahu dan kepala plak selama setengah jam dengan harga 80B (RM8), memang sangat berpatutan. Usai urutan refleksologi tu, terasa segar lah sikit kaki dan badan untuk meneruskan kembara ni....

Restoran Ruen Rim Nam, Nongkhai, Thailand. Tempat persinggahan pelancong untuk sarapan pagi dan mengisi borang keluar Thailand dan masuk Laos (VOA)

Saya pun terus berjalan kaki balik semula ke hotel dan tiba pada jam 4.30pm. Masih agak awal lagi namun setibanya di situ, saya terus ke kaunter untuk mendapatkan kunci bagi mengambil beg saya yang disimpan di dalam setor simpanan tadi. Saya pun duduk di cafe hotel sambil menunggu untuk dijemput oleh ejen pelancongan. Kira-kira jam 6.00 pm, ejen yang dinanti pun tiba dan saya dibawa menaiki Sawng Thaew menuju ke pejabat ejen pelancongan yang mengambil masa kira-kira 15 minit untuk tiba. Setibanya di pejabat tersebut, saya dimaklumkan bahawa terdapat sedikit pertukaran jadual kerana bas mini yang akan membawa saya pada malam ini hanya akan bergerak pada jam 8.00 malam. Saya pun akur dan merehatkan diri di situ sambil membersihkan diri dengan mengambil wuduk di dalam bilik air.

Berehat sekejap sambil menanti untuk mengambil sarapan

Sambil menunggu tu, beberapa orang lagi penumpang tiba untuk menaiki bas mini yang sama. Dua orang gadis dari Vietnam dan dua orang gadis dari Kanada yang turut serta dalam bas mini tuh. Jadi jumlah kesemua penumpang pada malam itu adalah 5 orang. Oleh sebab bas mini dah tiba awal dan semua penumpang dah tiba, maka jam 7.30pm bas mini dah jalan dah. Kemudian bas mini singgah dulau untuk mengambil konduktor wanita yang akan menemani pemaduannya pada malam itu.

Sarapan pagi yang termasuk dalam pakej tiket yang dibeli. Sambil mengisi borang keluar Siam dan masuk Laos (VOA.

Lebih kurang 30 mint perjalanan, hari pun hujan, ditambah dengan kegelapan malam maka pemandangan yang saya nampak hanyalah kegelapan. Tidur pun ala-ala tidur ayam je tapi bas mini tu agak selesa gak sebab hanya 5 orang penumpang je untuk van yang boleh memuatkan 10 orang. Jam 6.00 pagi, dalam hari yang masih hujan tu, pemandu memaklumkan bahawa kami sedang melalui Udon Thani. Oleh sebab cuaca sudah cerah walaupun dalam gerimis, saya dapat melihat di sebelah kira tua ada sungai. Pemandu memaklumkan bahawa itu adalah Sungai Mekong yang terkenal itu. Yang memisahkan Thailan dan Laos. Bas mini bergerak melalui pesisir sungai Mekong sehinggalah tiba di Nong Kai di mana bas mini berhenti di sini.

Berlatar belakangkan Sungai Mekong dan di seberangnya adalah negara Laos.

Jam 6.30 pagi, bas mini berhenti di sebuah restoran yang bernama ’Ruen Rim Nam’ yang terletak di Nong Kai yang bersempadan dengan Laos. Restoran ni terletak betul-betul di tebing sungai Mekong. Di sini, kami semua diberikan kupon untuk makan pagi secara percuma sebab dah termasuk dalam pakej tambang. Selesai di tandas dan membersihkan diri sikit-sikit, saya terus mendapatkan sarapan pagi berupa kopi dan roti bakar. Alhamdulillah, lega rasanya dapat kopi panas dalam kesejukan hujan di pagi hari nih.

Sabar Menanti bas tiba untuk membawa ke imigresen Nongkhai, Thailand

Di sini juga saya diberikan borang VOA untuk di isi dan untuk pasport Malaysia tak perlu bayar apa-apa. Semuanya percuma....kemudian semua beg dikeluarkan dari bas mini kerana saya dimaklumkan bahawa bas mini hanya menghantar kami sampai di restoran ini sahaja. Sebab, dari sini, kami akan menaiki bas lain untuk ke pejabat imigresen Nong Kai. Agak lama juga saya menunggu di sini hingga jam 8.30 pagi, baharulah bas yang di nanti tiba. Tetapi perlu menunggu lagi sebab bas ni dipenuhi dengan penumpang lain yang perlu singgah di restoran ini juga untuk mendapatkan kupon sarapan dan mengisi borang VOA. Jadi, kena tunggu lagi dalam masa lebih kurang 30 minit. Hinggalah jam 9.20 pagi, barulah kami menaiki bas dan terus bergerak ke imigresen Nong Kai yang mengambil masa hanya 5 minit je untuk tiba.

Bergerak menaiki bas untuk ke imigresen Nongkhai

Setelah pasport di cop oleh pegawai imigresen Thai di Nong Kai tu, saya terus menaiki bas semula dan jam 10.05 pagi, bila semua penumpang dah naik bas, kami pun bergerak menyeberangi sungai Mekong melalui jambatan yang dikenali sebagai ’Thai-Lao Friendship Bridge’ menuju ke pejabat imigresen Lao plak. Tak jauh sangat pun sempadan ni sebenarnya sebab jam 10.15 pagi, dah tiba di pejabat imigresen Lao. Semua penumpang dikehendaki turun sekali lagi tetapi kali ni kena angkut dengan semua barang-barang sekali. Sebabnya, bas ni pun tidak akan menyeberangi sempadan masuk ke Lao. Sebaliknya, hanya menghantar penumpang hingga sampai sini sahaja......