Tuesday, August 14, 2012

LAWATAN SANTAI SEKITAR YOGYAKARTA

18.7.12 [Rabu]
Yogyakarta, Indonesia

Hari ni merupakan aktiviti lawatan santai sebab acara yang berbentuk ilmiah telas selesai semalam. Walaupun santai namun masih ada hubungkaitnya dengan tujuan acara lawtan ini iaitu menelurusi ilmu kearifan tempatan. Jadi, usai sarapan kira-kira jam 8.30 pagi kami saya dan rakan-rakan menaiki bas menuju ke destinasi lawatan kami yang pertama hari ini iaitu Muzium Sonobodoyo. Menurut ibu Wati hari ini merupakan pendaftaran baharu untuk penggal persekolahan. Sebab itulah ramai anak-anak sekolah berbaris bergerak di dalam kumpulan. Mereka tu sebenarnya sedang melalui proses orientasi. Di Indonesia ni, bukan Mahasiswa universiti sahaja yang ada orientasi tapi bermula dari sekolah rendah dan sekolah menengah pun dah ada hari orientasi. Salah satu aktiviti orientasi ni ialah membawa murid-murid berjalan melawsat ke lokasi penting di sekitar kota Yogyakarta ni. Kalau dekat mereka di bawa berjalan kaki sahaja. Tu yang banyak murid-murid berpakaian seragam sekolah di sekitar kota ni.

Baru tiba di Muzium Ssonobodoyo

Setibanya kami di Muzium Senibodoyo yang jaraknya dari hotel sekitar 15 minit perjalanan bas sahaja, saya lihat terdapat ramai murid sekolah di situ. Jadi, melawat muzium adalah salah satu daripada aktivi orientasi ini. Murid-murid sekolah debawa ke muzium dan didedahkan tentang seni dan budaya mereka agar rasa menghargai seni dan budaya itu tertanam dalam diri mereka. Ini merupakan suatu proses pembelajaran tidak formal yang dilakukan secara santai dan ceria. Melalui pengamatan saya, nampaknya murid-murid ini sangat gembira dengan suasana orientasi ini. Jadi saya pun turut serta menjadi sebahagian daripada murid-murid itu dan tumpang untuk mendengar taklimat dari staf muzium tentang muzium itu serta seni budayanya.

Murid sekolah yang khusyuk mendengar taklimat dari staf muzium
Artifak yang dipamerkan dalam muzim ini khusus tentang seni dan budaya Jawa terutamanya Yogyakarta serta hubungan seni budaya dengan kelultanan Jawa. Patung-patung wayang kulit daripada pelbagai watak turut dipamerkan di sini.
Dalam Muzium Sonobodoyo

Kami menghabiskan masa kira-kira 30 minit sahaja di muzium ini dan usai di situ kami perlu bergerak menuju destinasi yang kedua pula iaitu Kraton Hamengkobuwono, Yogyakarta. Lokasinya tidak jauh dari muzium ni dan boleh didatangi dengan berjalan kaki sahaja. Tapi sebab dah datang naik bas maka kami pun menuju  ke sana dengan menaiki bas. Kraton ni merupakan Istana raja sewaktu zaman kegemilangan era pemerintahan kesultanan Jawa dari keturunan Hamengkobuwono. Apabila pertelingakahan berlaku di antara sultan Hamengkobuwono dan sepupunya Susuhan Pakubowono maka kesultanan Jawa terpecah dua apabila Susuhan Pakubowono lari ke Surakarta (sekarang dikenali sebagai Solo) lalau medirikan istana baharu di sana. Akhirnya, pihak Belanda mengambil kesempatan atas situasi ini dan mengistiharkan Indonesia sebagai sebuah negara Republik.
Tiba di Kraton Hamengkobuwono, Yogyakarta

Kraton Hamengkobuwono, Yogyakarta
 Walaupun secara politiknya, Jawa khasnya dan Indoensia amnya tidak mempunyai raja namun bagi orang Jawa sendiri, raja masih signifikan dalam kehidupan mereka. Psyche orang Jawa masih lagi mengangap bahawa raja itu serta keturunannya sebagai pemimpin mereka yang perlu dihormati. Oleh sebab itulah maka Yogyakarta diwartakan sebagai 'Daerah Istimewa' kerana gabenornya terlantik secara keturunan iaitu dari generasi Hamengkobuwono dan bukannya melalui pilihanraya. Sebahagian besar tanah di kota Yogyakarta ini adalah hak milik sultan. Rakyat di sini dibenarkan membuat rumah di tanah milik sultan ini dan tinggal di situ secara percuma selagi mendapat kebenaran daripada keturuna sultan. Pun begitu, mereka tidak boleh memiliki geran hak milik dan tidak ada hak untuk menjual tanah dan rumah yang dimiliki. Selain itu, keturunan sultan berhak untuk menggunakan tanah yang sama untuk tujuan lain terutamanya untuk pembangunan kota sekiranya perlu.

Para abdi dalem yang setia menjaga tradisi kraton Jawa

Abdi  dalem junior yang telah diasuh dari kecil untuk mewarisi ketaatan terhadap tradisi kraton

Walaupun gabenor mahupun keturunan sultan tidak tinggal lagi di istana ini, namun ia masih lagi tetap dijaga rapi dan dihormati oleh para abdi dalem (abdi istana) yang setia melaksanakan tugas mereka memelihara tradisi kraton ini secara sukarela. Kebanyakan abdi dalem ini adalah daripada kalangan warga emas dan mereka bekerja secara sukarela tanpa menerima gaji. Namun kadang-kadang mereka turut diberikan ganjaran sebanyak lebih kurang 300 ribu Rupiah (RM1) sebulan. Hal ini tidak membebankan bagi mereka kerana sememangnya niat mereka menjadi abdi dalem adalah untuk menghambkan diri kepada sultan dan keturunannya. Sebilangan daripada kalangan abdi dalem itu juga merupakan para pesara penjawat awam sewaktu zaman muda mereka. Dengan berpakaian hitam dan berkaki ayam, mereka memelihara warisan kesultanan mereka dengan taat. Para pelancong juga tidak dibenarkan membelakangi para abdi dalem ini sewaktu mengambil gambar sebagai suatu tanda menghormati mereka.

Kraton Hamengkobuwono, Yogyakarta

Dalang sedang mempersemabahkan wayang golek

Barisan patung wayang golek
 Oleh sebab ini merupakan kali yang ketiga saya melawat ke kraton nih, maka tiada apa sangat yang mengujakan saya selain daripada menikmati kebesaran warisan kesultanan Jawa nih. Selebihnya, hanya menemani teman-teman yang pertama kali ke sini dan sangat teruja. Di penghujun lawatan ke kraton ni, saya singgah sebentar di panggung persembahan untuk menonton persembahan wayang golek yang dimainkan sepanjang tempoh lawatan mengikut jadual yang telah ditetapkan oleh pihak pengurusan istana.

Di dalam bas menuju ke Borobudur
 Selesai menonton persembahan wayang golek, saya dan rakan pun beredar keluar meninggalkan perkarangan ikraton menuju ke bas semula untuk meneruskan acara lawatan kami ke destinasi yang berikutnya, iaitu candi Borobudur yang terkenal itu. Di pertengahan jalan menuju ke candi tu, kami singgah disebuah restoran untuk mendapatkan makan tengahari. Perut pun memang tengah lapar dah ni sebab dah tegahari dah pun... menu yang disajikan adalah hidangan ala Jawa dan kami memilih di ruangan terbuka restoran ini yang berbentuk sebuah pondok berhampiran dengan tasik kecil buatan.
Restoran yang disingahi untuk makan tengahari dalam perjalanan menuju ke Borobudur
Memang agak berselera saya menikmati makan tengahari ni sambil berehat santai di bawah pondok makan tu. Usai menjamu selera tengahari itu, saya terus menunaikan solat di surau yang turut disediakan di restoran tu kerana waktu zohor pun dah masuk. Lepas solat saya terus sahaja masuk ke dalam perut bas sebab tidak mahu diganggu oleh para penjual cenderahati yang memujuk dan merayu-rayu saya supaya membeli barangan mereka. Bagi mengelakkan keadaan yang sedikit merimaskan itu, saya menyembunyikan diri di dalam bas sambil menanti rakan-rakan yang lain selesai dengan urusan mereka. Walaupun telah masuk ke dalam bas, para penjual itu masih lagi melambai-lambi saya sambil menunjukkan barangan mereka dengan harapan saya akan membeli barangan itu, kerana mereka tidak dibenarkan masuk ke dalam bas pelancong. Kesian juga tengok pera penjual tu, tapi nak buat macamana.... saya tidak ada keperluan untuk membeli barangan yang ditawarkan...pun begitu, saya menghormati kegigihan mereka untuk memastikan kelangsungan hidup...
Tiba di Borobudur

Borobudur

Bial semua rakan dah masuk ke dalam bas, kami pun meneruskan perjalanan menuju ke Borobudur dan lebih kurang 20 minit dari restoran tu, kami pun tiba....saya pun turun dari bas dan terus menuju ke kaunter pembelian tiket yang ditunjukkan oleh petugas di situ. Berbeza dengan kedatangan saya teerdahulu ke sini, kini sudah ada sedikit perubahan iaitu kaunter untuk pelancong dan orang tempatan telah dipisahkan. Jadi saya menuju ke arah bangunan yang ditunjukkan untuk membeli tiket. Ruangan kaunter untuk pelanconga asing ni sekarang merupakan sebuah bilik berhawa dingin yang berdindinga kaca dan para pelancong dijamu dengan minuman panas [kopi dan tah] dan air mineral secara percuma. Mmmm....kebetulan saya pun memang sangat teringin untuk minum kopi nih....minuman ni pulak tida limitasi dan boleh didapatkan beberapa kali yang dikehendaki.
Berbaris untuk mendapatkan kopi panas percuma

Borobodur

Bergambar ramai berlatarbelakangkan Borobudur
Setelah berehat sambil menikmati kopi tu selesai, kami bergerak dalam kumpulan dari kaunter tersebut menuju ke candi dengan ditemani oleh pemandu pelancung yang disediakan khas oleh pihak pengurusan candi. Sebelum ni, tiada perkhidmatan ini tetapi menurut pihak pengurusan hal ini dilakukan untuk berbahagi rezeki dengan penduduk tempatan hasil daripada lawatan pelancong ke daerah mereka. Kesemua ini telah termasuk dalam tiket yang dibeli itu tadi. Walaupun sepatutnya kami dikehendaki memakai kain sarung batik yang disediakan untuk masuk ke dalam candi namunn ekoran terlalu ramai pelawat yang hadir secara serentak maka mereka telah kehabisan kain batik. Jadi kami pun dikecualikan daripad memakai kain sarung batik itu.

Bergambar ramai berlatarbelakangkan Gunung yang dikatakan meyerupai patung Buddha sedang tidur
Pose kejap sementara nak berjalan ke candi

Setelah semua sedia, pemandu pelancong pun mengajak kami memulakan perjalanan sambil bercerita serb sedikit tentang candi Borobudur dan kawasan sekitarnya. Candi ni dikatakan bukti peninggalan hindu-buddha di daerah ini. Walaupun begitu, identitinya sebagai sebuah kuil hindu-buddha masih lagi dipertikaikan dan menjadi perdebatan yang hangat dalam kalangan sarjana.
Bergambar ramai berlatarbelakangkan gunung yang dikatakan menyerupai patung Buddha sedang tidur

Candi Borobudur
Dari segi persekitaran, candi ini masih lagi tidak berubah dan sama sahaja seperti waktu sebelumnya saya tiba di sini kira-kira tujuh tahun yang lalu. Namun, di beberapa bahagian candi itu strukturnya masih dalam proses renovasi. Terdapat juga beberapa patung yang patah dan sedang diperbaiki semula. Candi ini sangat kukuh kerana ia diperbuat dariapada batu gunung berapi. Sebab itulah batunya kelihatan berwarna hitam dan namapak sangat klasik. Ukiran-ukiran yang terdapat pada bangunan candi ini menceritakan keseluruhan empik Ramayana dan juga tentang kamasutra yang mengindahkan lagi dekorasi strukturnya. kedua-dua hal ini turut dikaitkan dengan status sosial dan politik kesultanan Jawa sewaktu era kegemilangannya

Mendengar penerangan dari pemandu pelancong tentang Candi Borobudur
Setelah selesai memanjat anak tangga dari bawah sempai ke atas dan turun ke bawah semula, kami pun bersedia untuk meninggalkan candi yang terkenal itu dengan merakamkan fotao berlatarbelakangkan candi. Dalam perjalanan balik dari candi ke kaunter masuk tadi, saya sekali lagi dikerumuni oleh para penjual cenderahati yang memujuk dan merayu agar membeli barangan mereka. Oleh sebab tidak dapat lagi mengelak kerana lokasi bas masih agak jauh, maka akhirnya saya terpaksa mengalah dan akur dengan rayuan mereka dan membeli beberapa cenderahati yangn saya rasa berabaloi dibeli. Bila dah beli satu barang tu, mulalah kawan-kawannya yang lain mengerumuni saya dan menuntut saya membeli juga barangan mereka. Namun saya gagahkan hati untuk tidak terpujuk lagi.... kerana memang tidak ada keperlun untuk memebeli....

Dalam kepayahan menolak pujukan dan rayuan itu.....ahkirnya saya tiba juga di pejabat kaunter penerimaan tadi dan saya pun terus masuk ke dalamnya dan para penjual tadi tidak boleh lagi mengikuti saya kerana mereka dilarang masuk ke kawasan itu. Baharulah saya berasa lega dan terus sahaja menuju ke meja yang menyediakan minuman tadi dan mendapatkan kopi sekali lagi sambil duduk berbual menyertai teman-teman lain yang sudah sedari awal tiba di situ....setelah menghabiskan kopi, saya dan rakan-rakan keluar dari bangunan kaunter penerimaan dan berjalan menuju ke bas. Sementara itu, saya sempat singgah di kedai jualan cenderahati yang berserakan di kiri kanan jalan menuju ke bas tu lalu membeli beberapa cenderahati yang memang saya bercadang nak beli...

Candi Borobudur

Bergambar ramai berlatarbelakangkan Borobudur sebelum menamatkan lawatan
Setelah membayar harga cenderahati tu, saya terus berlalu dari situ menuju ke bas dengan tergesa-gesa kerana rakan-rakan dah memanggil agar segera menaiki bas untuk meneruskan aktiviti seterusnya. Nak ke mana plak lepas ni...? mmmppphhh....ke mana lagi....sebab hari pun dah makin gelap dan perut pun dah boleh tahan laparnya.... kami berpesan kepada ibu Wati agar terus sahaja membawa kami untuk makan malam.... bas pun bergerak menuju ke kota Yogyakarta dan setibanya di bandar, semua bersetuju untuk menikmati hidangan nasi Padang. Jadi kami pun singgah sekali lagi di Restoran Sederhana tempohari dan makan malam di situ. Saya pun betul-betul menikmati lauk kegemaran saya di sini iaitu 'kikil'.....Usai makan malam kami di bawa pulang semula ke hotel dan boleh melakukan aktiviti bebas selepas itu..... saya hanya merehatkan diri di bilik sambil menonton tv dan akhirnya tertidur.......

Jati Wijaya said...
This comment has been removed by the author.

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

11.15-11.45 airport
19.00-19.30 go to local resto
19.30-20.00 dinner
20.00-20.30 drop hotel

2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

08.00-09.30 go to borobudur
18.00-18.30 menuju local resto
18.30-19.00 dinner
19.00-20.00 drop hotel

3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

08.30-09.00 go to kraton
18.00-19.00 bukit bintang
19.00-19.30 dinner @bukit bintang
19.30-20.30 drop hotel

4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
tba c/out hotel
tba drop airport

Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.