English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, July 15, 2008

Trans Alpine



Tranzalpine Is rated as one of the great train journey of the world. Crossing cantebury plains, climb through alpine foothills and the waimakariri gorge to arthur's pass-surrounded by snow capped mountain peaks. Heading downward again, enter the otira tunnel and burst out into the pristine rainforest of the west coast. The journey is 231km long and takes 4 and a half hours. There are 19 tunnels, and the highest viaduct is the staircase at 73 meters.



2.6.08 [Monday] Sewwal jam 7.15am saya naik shuttle dari YHA ke train station dan sampai pada jam 8.30am. Terus check-in dan dapat seat M[koc]5cd. Jam 8.15am train pun jalan dalam keadaan cuaca yang muram dan hujan renyai-renyai. Train melalui stesen christchurch - melalui rolleston - melalui darfield dan di sini terdapat Waimakariri River iaitu an ice-fed river which is about 150km long. It starts it's journey up in the alps above arthur's pass and reachs the sea near Kaiapoi, just north of christchurch. Sepanjang perjalanan tu train yang saya naiki merentasi 5 jambatan dan melepasi 16 tunnel sambil membelahi jejeran pergunungan Alps. Air sungai kelihatan jernih dan berlumpur bertembung di sini. Suria sedikit berani menunjukkan wajahnya. Bila sampai di springfield cuaca agak cerah tetapi suria masih malu menunjukkan sinarnya lalu berlindung di balik gumpalan awan kelabu yang kian menebal. Train berhenti dan saya pun turun sekejap untuk mengambil angin segar di kawasan ladang di pergunungan Alps yang indah itu.



Perjalanan kemudian diteruskan melalui Arthur's Pass National Park which covers over 94,500 hectares of rugged wilderness rising to mount roolerston at 2,270 metres. The national bird, the kiwi, can be found in the mountains around Otira. train berhenti lagi seketika disini iaitu di stesen Arthur's Pass. Dari stesen ni train terus menyeberangi jambatan dan masuk Otira Tunnel yang saiznya about half km long. Iaitu yang merupakan tunnel terpanjang di NZ, untuk melolosi pergunungan Alps yang memisahkan East coast dan West coast Pulau Selatan NZ ni. Pemandangannya memang sangat menakjubkan... Keluar saja dari tunnel tu, matahari memancar dengan megahnya dan tiada lagi awan gelap kerana kami sekarang berada di West coast di lembah Otaria. Awan gelap itu tersangkut di celahan pergunungan Alps dan tak berupaya menguasai langit di West coast. Matahari nampaknya gagah menguasai perairan sebelah West coast ni. Selepas Otira, bertemu pula dengan Moana yang sangat indah tasiknya sehingga akhirnya tiba di Greymouth. It is the lagerst settlement on the west coast and rapidly becoming a base for adventure and sightseeing trips of all kinds. Sampai di Greymouth saya hanya ada satu jam sahaja untuk menaiki train yang sama juga untuk balik semula ke Christchurch. Jadi saya mengambil masa ni untuk pergi ke Mc Donald bagi mendapatkan lunch. Selepastu naik keretapi semula dan berangkat. Sepanjang perjalanan pergi dan balik tu, saya asyik memerhatikan tiang letrik di sepanjang rail keretapi ni yang semuanya dibuat daripada batang pokok tirus yg dibuang kulit sahaja. Sangat jimat dan environmental friendly... malam baru tiba semula di Christchruh.....

No comments: