English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Monday, June 23, 2008

Lady Knox Geyser


Pagi tu 21.5.08, breakfast kat cafe YHA dan jam 8.00 pm saya masukkan barang dalam bas untuk bertolak ke Taupo plak hari ni. Dari Rotorua ke Taupo ni tak la jauh sangat perjalanannya. tetapi sebelum sampai ke destinasi di Taupo tu bas yang saya naiki akan singgah di beberapa tempat pelancongan yang menjadi route bas Magic ni. Jadi tempat pertama yang disinggahi ialah kolam air panas berlumpur dan mengelegak seperti dalam gambar tu. Kawasan ni pun adalah sebahagian daripada kesan gunung berapi la ni. Lumpur yang mengelegak tu memang panas dan kira sampai ke tahap didih la tu.


Walaupun waktu sejuk tetapi bahang panasnya tetap terasa dan tentulah seronok sebab dapat memanaskan badan sikit. Kawasan ni adalah terbuka dan tiada sebarang bayaran dikenakan. So, aktiviti ni adalah percuma. Selepas ambil gambar dan menikmati keindahan dan keajaiban ciptaan tu, lebih kurang dalam 20 minit, pemandu meminta penumpang naik bas semula. perjalanan diteruskan menuju ke suatu lagi destinasi yang tidak kurang menarik dan uniknya iaitu dikenali sebagai 'Lady Knox Geyser'.


Kat sini pun masuk free je dan tak perlu bayaran apa-apa. Macam dalam gambar tu tempat ni pun adalah kawasan gunung berapi gak. Lady Knox Geyser tu yang macam busut kecil tu la. Kira macam gunung berapi kecil la ada lubang ditengahnya dan di muncungnya tu nampak keluar asap je.


penontonnya datang dari bas pelancong yang daripada beberapa syarikat yang akan singgah di situ untuk menonton persembahan geyser tu. Penonton di sediakan tempat duduk untuk memerhatikan persembahan.

Bila penonton dah ramai, seorang petugas di situ akan datang untuk memulakan acara. Petugas tu akan memasukkan sesuatu semacam belerang ke dalam muncung geyser yang berasap tu. Kemudian perlahan-lahan buih akan keluar daripada muncung geyser tu.

Buih yang keluar perlahan-lahan tu akan beransur-ansur memancutkan air hingga setinggi yang dapat dilihat kat gambar di bawah tu. Nampak macam fountain la plak bila air tu keluar dari geyser tu. Tapi air yang keluar tu tak panas tetapi sejuk. Macam gunung berapi kecil memuntahkan lava. tapi lava ni dalam bentuk buih dan air serta sejuk dan tidak panas.

Seperti dalam gambar tu, diberi peringatan bahawa air sejuk yang memancut tu akan sampai kepada penonto yang duduk di bahagian hadapan. Jadi kalau tak mahu basah lencun, duduk la jauh-jauh sikit. Saya pun duduk la kat belakang hujung sekali. Tak la kena sangat pancutan tu, cuma renjisannya sikit je. Dapat ambil gambar dari jauh gak.

Air yang memancut menjulang tinggu akan beransur-ansur menurun seetelah mencapai puncaknya yang tertinggi. Air yang memancut tu akan semakin perlahan dan akhirnya berhenti keluar dari lubang geyser tu dan hanya meninggalkan asap sahaja seperti asalnya tadi. Air yang memancut tu berlangsung agak lama gak lebih kurang 40 mint gak la. jadi saya tidak menunggu sampai air tu berhenti memancut sebab bas dah menunggu untuk membawa ke destinasi berikutnya....

2 comments:

zubin said...

hi bestnye tempat2 tuh, bila turun KL?

Tak dtg ke KL Fringe Festival ke 11-27 July
Klfringefestival.blogspot.com

for latest show that I watched read saloranseni.blogspot.com

Bin Basra said...

Insyaallah... kalau i turun kl nanti boleh tengok festival tu.