English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Wednesday, June 25, 2008

Wai-o-tapu Thermal Wonderland


Destinasi berikutnya selepas 'Geyser' ialah 'Wai-o-tapu Thermal Wonderland' yang terletak tidak berapa jauh dari 'Lady Knox Geyxser' tu. Lokasinya adalah di antara Rotorua dan Taupo. Bayaran masuk sebanyak 27.50 dollar bagi pelancong biasa. Tapi bagi pelancong yang datang dengan 'Magic' dapat diskaun dan cuma perlu bayar 24.50 dollar je. So, saya dapat diskaun lah sebab datang dengan 'Magic'. Wai-o-tapu mermaksud 'sacred water' atau air suci.


Thermal ni dikatakan sebagai kawasan yang terbaik yang masih wujud di New Zealand dan yang paling murni di dunia. Keluasan kawasannya adalah sekitar 18 kilometer persegi dan di bahagian selatannya terdapat gunung berapi 'Maungakakaramea' atau dikenali juga sebagai 'Rainbow Mountain'.


Sepanjang track yang dilalui di kawasan ni saya menenmui kesan runtuhan 'crater' bekas bunung berapi, kolam-kolam lumpur yang panas dan sejuk dan juga 'steaming fumaroles' yang semuanya kesan daripada gunung berapi. Tak hairan la, sebab kawasan ni dulunya iaitu sekitar 160,000 tahun yang lalu merupakan kawasan aktiviti gunung berapi aktif yang sekarang dikenali sebagai 'Taupo Volcanic Zone'.


Aliran Wai-o-tapu ni turut membentuk sebahagian besar sistem perlongkangan di sini yang alirannya menuju ke sungai Waikato dan berakhir di Laut Tasman di sebelah pantai Barat pulau utara New Zealand ni. Oleh sebab air yang mendidih dan gas gunung berapi tu telah menghasilkan pelbagai mineral di dalam air. Disebabkan nineral tu maka tiada ikan yang boleh hidup di sini.

Di bawah aliran sistem sungai ni juga terdapat magma yang menyebabkan airnya panas. Magma ni terhasil ekoran daripada letupan gunung berapi yang pernah perlaku sebelumnya. Airnya ni panas sangat sehingga mencecah ke 300 darjah seclius seperti yang telah direkodkan.

Yang menariknya juga, pelbagai warna dalam air di sini semuanya adalah semula jadi dan terhasil daripada pelbagai eleman mineral yang berbeza. Antara warna-warna minerl yang ketara adalah hijau [colloidal sulphur/ferrous salts], orange [antimony], purple [manganese oxide], putih [silica], kuning-primerose [sulphur], merah-cokelat [iron oxide] dan hitam [sulphur dan carbon].

No comments: