English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Saturday, June 28, 2008

Wellington


Wellington - 22.5.08 [thursday evening]
Wellington merupakan ibu negeri New Zealand dan juga merangkap pusat pentadbiran negara and it is known as 'windy city'. Jadi Orang di sini tidak membawa payung sebab kalau gunakan payung nanti akan ditiup angin dan melayang. Agak besar juga bandarnya dan ia merupakan bandar kedua terbesar selepas Auckland. Bas yang saya naiki tiba di sini pada waktu petang dan hampir gelap. Memandangkan hostel YHA sudah penuh, jadi saya menginap di hotel 'down town backpackers' yang letaknya berhadapan dengan railway station dan di sebelah kananya pula ialah ferry terminal. Nombor bilik 214 dengan kadar 56 dollar sebilik. Depositnya ialah 20 dollar yang akan dikembalikan semula bila nak 'check-out'.


Pengalaman yang sukar dilupakan apabila saya terjatuh di dalam bilik air ketika ingin menyegarkan badan. Walaupun tidak serius tetapi cukup untuk menyakitkan tulang rusuk sebelah kanan saya yang berpanjangan sehingga ke akhir kembara ini. Sebenarnya sewaktu saya masuk ke bilik tersebut, keadaanya masih belum begitu kemas selepas penghuni sebelumnya 'check-out' terutama bilik airnya. Lantai bilik air tu licin bila saya menjejakkan kaki ke atasnya yang menyebabkan keseimbangan badan saya tergugah. Bersebabkan itu, maka aktiviti kembara saya seterusnya agak sedikit perlahan dan kurang menyelesekan kerana menahan sakit di bahagian rusuk tu. Walaupun begitu, Alhamdulillah... kesannya tidak membengkak. Selepas solat dan hari pun dah gelap saya keluar jalan-jalan di 'high streets wellington' untuk dinner. Cuaca malam tu sejuk sebab anginya sangat kuat walaupun tidak ada salji yang turun atau muncul di sini. Bandarnya agak happening juga dan saya singgah makan kebab di sebuah restoran Turki. Mmmm.... kebab turki memang enak....

No comments: