English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Monday, July 16, 2007

Vilnius Old Town


3.6.07, lepas breakfast saya memulakan perjalanan untuk meneroka kota lama Vilnius bermula dari hotel terus menaiki bukit yang dipuncaknya terletak gereja lama seperti dalam gambar di atas. Kemudian ke bekas runtuhan kota lama Vilnius dan terus menuju ke tengah kota. Perjalanan itu melalui beberapa tempat bersejarah seperti Church of St. Teresa dibina pada awal zaman Baroque in 1650. Built according to the examples of churchs in Rome but propotions are lighter and more vertical.


Saya singgah kejap kat gereja ni sebab kebetulan hari ni hari Ahad dan ada upacara pembaptisan kanak-kanak secara beramai-ramai sedang dilakukan di gereja ini. Singgah la kejap sebab belum pernah melihat upacara ritual macam ni yang juga sebenarnya merupakan suatu acara 'performance'.




Kemudian saya terus berjalan sambil melewati 'The Gates of the Dawn' which is one of the symbol of Vilnius and built in the 16th century. Inside is a chapel with an image of the Virgin Mary painted in the 17th century.

Kemudian banyak la lagi bertemu dengan bermacam-macam gereja yang terdapat di kota lama ni sehinggalah sampai ke Town Hall yang merupakan 'Vilnius Historic Centre' that has been inscribe upon the world heritage list of the convention of protection of the world cultural and natural heritage by UNESCO world committee in 1994.
Perjalanan diteruskan sehinggalah tiba di Gereja St. Catherine di mana saya singgah sebentar di sini dan masuk ke dalam gereja tersebut kerana persembahan muzik klasik sedang berlangsung di dalamnya dengan dendangan lagu-lagu gereja. Agak menarik juga kerana ini lah pertama kali menonton persembahan muzik di dalam gereja dengan dilatarbelakangi oleh setting rekabentuk dalaman gereja yang membawa ciri-ciri Baroque.



Setelah beberapa lama dalam gereja tu saya keluar untuk meneruskan perjalanan melalui bangunan-bangunan lama yang dijadiakan muzium, panggung teater sementara di sepanjang jalannya pula terdapat deretan pasar yang menjual barangan cenderahati sehingga tiba di Church of St John the Baptist & the Evangelint.


This church is also part of Vilnius University. Built after the conversion of Lithuania to christianity in 1387. It was a Gothic church remodelled in Baroque style. The interior boasts a majestic composition of ten altars, stained-glass windows, vault paintings and the largest organ in Lithuania.
Bersebelahan dengan Vilnius University pula ialah bangunan yang merupakan kediaman presiden Lithuania.

No comments: