English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Thursday, July 26, 2007

Salam Pertemuan Stockholm, Sweden.

8.6.07, Selepas semalaman tidur di dalam cabin kapal yang membelah lautan Baltik maka saya bangun pagi dan bersiap untuk sarapan pagi. Sambil sarapan saya melihat ke tingkap cafe di sebelah tu dan nampak banyak pulau-pulau kecil yang dilalui. Ini bermakna kapal ni tidak lagi berada di tengah lautan tetapi sudah menghampiri ke pelabuhan dan gerakan kapal juga sedikit perlahan. Saya semakin teruja untuk naik ke atas 'roof top' kapal untuk melihat keindahan pemandangan ini. Selesai sarapan saya terus naik ke atas. Orang pun dah ramai berada kat atas tu dengan tujuan yang sama gak macam saya. Terdapat banyak bot-bot kecil dipersisiran pantai di sepanjang perjalanan menghampiri pelabuhan ini. Saya difahamkan bahawa sebahagian daripada penduduk Sweden ni memang tinggal di dalam bot-bot tu, menarik kan? Sehinggalah pengumuman untuk berlabuh diumumkan barulah saya balik semula ke kabin untuk mengambil beg yang sudah dikemaskan sebelum sarapan tadi. Tepat jam 9.40 pagi waktu Sweden yang satu jam lewat daripada waktu Finland, Saya pun sampai di Pelabuhan Stockholm. Cantik pelabuhan ni......

Waktu keluar dari kapal sehinggalah sampai ke terminal dan terus melepasi terminal hingga ke luar dari bangunan terminal tu, passport saya tidak perlu di chop. sama seperti waktu keluar dari Finland semalam. so, rasa selesa sangat... Di luar bangunan terminal tu ada banyak bas dah tunggu untuk bawa penumpang ke stesen iaitu samada ke 'central station' ataupaun 'Sulsen station' yang merupakan dua buah stesen utama di sini. Saya turun di 'Central Station' dengan kadar tambang sebanyak 30 Kroner atau lebih kurang RM 15 atau pun 3 Euro. Agak mahal gak sebab bukannya jauh sangat. Tapi nak buat macam mana sebab Sweden ni kira antara negara yang paling tinggi kos sara hidupnya di dunia.

Tapi kalau mat salleh tu saya tengok ramai yang jalan kaki je daripada naik bas untuk pergi ke 'city centre'. Jaraknya bukanlah jauh sangat sebenarnya lebih kurang 10 - 15 minit je jalan kaki dan cuaca panas kat sini pun tak macam di Malaysia. Memang la suhunya 28 - 30 darjah cencius tetapi tak melekit dan anginnya sejuk. Jadi tak la berpeluh sangat dan letihnya pun kurang terasa. Tapi disebabkan saya ni bawa beg galas besar dan tak berapa tau sngat dengan tempat ni, so mudahnya naik bas je la. Bila dah sampai kat 'central station' tu kena la ambik bas lain pulak. Tapi sebelum tu kena tukar duit dulu dan dapatkan map dari information counter dan terus tanya sekali di mana lokasi sebenar kedutaan Malaysi di Stockholm. Kerani tu pun tunjukkan lokasinya di atas map tu dan bas yang perlu diambil untuk ke sana. Orang di sini semuanya 'helpful' belaka dan bila tanya je pasti akan dijawab. Kalau diaorang boleh jawab mereka akan jawab dan kalau tak tau diaorang akan kata minta maaf sebaab tak tahu. Tapi kalau diorang tahu mereka akan bagi jawapan se detail-detailnya sampai kita benar-benar faham.

So, bila dah faham tu saya pun beli tiket di kiosk dalam terminal station sebab tiket tidak dijual dalam bas pas tu pun jalan kaki sikit menuju ke bus stop no. 1 yang terletak di luar bangunan terminal. Bila bas sampai saya naik bas dan minta driver tu turunkan di alamat kedutaan Malaysia 'Jalan Kalvaragen'. OOooo... rupanya bangunan kedutaan ni terletak di town centre rupanya dan dekat je dengan bus stop.....