English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Wednesday, August 18, 2010

THE STATUTE OF CRISTO RENDETOR



6.6.10 (Ahad)
Alhamdulillah, hari ni cuaca sangat baik dan selepas sarapan pagi tu saya bergerak keluar dari apartment untuk melakukan lawatan yang tertangguh semalam. Lokasi pertama yang saya tujui hari ni adalah ke The Statute of Cristo Rendetor yang terkenal itu. Saya menaiki bas dari Copacabana menuju ke kaki bukit di mana patung tersebut terletak.








Sesampainya sahaja di kaki bukit tersebut saya perlu menaiki shuttle bus yang sedia menanti penumpang di situ. Pada awalnya saya bercadang untuk menaiki kereta kabel ke puncak bukit tersebut. Malangnya kereta kabel tidak beroperasi sebab masih dalam pembaikan selepas mengalami kerosakan akibat kemalangan yang diakibatkan oleh tiupan ribut taufan yang telah mengorbankan kira-kira 200 orang. Pembaikan kerosakan hanya akan siap pada bulan Ogos 2010 nanti. Jadi, saya tiada pilihan lain melainkan dengan naik shuttle bus yang kadar tambangnya sebanyak USD 25 termasuk entrance fee.







Menarik juga berada di atas ni….. dan Statute Cristo ni juga merupakan salah satu daripada keajaiban dunia yang baharu dan diwartakan oleh UNESCO sebagai tapak warisan dunia. Ketinggiannya mencecah 30 meter menjadikannya salah satu daripada statute yang tertinggi di dunia. Lokasinya terletak di puncak gunung Corcovado di dalam Tijuca National Park. Pembinaannya telah dimulakan sejak tahun 1926 dan siap sepenuhnya pada tahun 1931.



Dari puncak gunung ni saya dapat menyaksikan pemandangan indah kota Rio de Janeiro serta pantainya dan juga gunung Sugar Loaf yang menjadi distinasi yang akan saya tuju selepas ini. Agak sedikit mengecewakan kerana seaktu lawatan saya ke sini, statute Cristo tersebut sedang dalam proses ubahsuai. Jadi, kelihatan cerucuk besi yang digunakan unttuk tujuan tersebut yang mencacatkan sedikit binaan statute tersebut.



Setelah lebih kurang 2 jam saya berada di atas atas bukit tu, kemudian saya turun ke kaki bukit lalu terus mengambil teksi yang telah sedia menanti. Destinasi saya yang berikutnya adalah menuju ke Sugar Loaf untuk menaiki kereta kabel (cable flyers)….

No comments: