English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Wednesday, August 18, 2010

JALAN-JALAN SEKITAR RIO DE JANEIRO

Berpindah ke apartment Marcello

Entah macamana tiba-tiba hari ni rasa nak tukar tempat penginapan la pulak. Untuk perubahan selera…. Sebenarnya hari ni saya telah bercadang untuk melawat ke dua lokasi tumpuan pelancong yang terkenal di Rio ni. Tetapi disebabkan cuaca hujan dan berangin, maka atas nasihat yang didapati dari petugas kaunter di hostel tu, saya terpaksa menangguhkannya ke esok hari. Oleh sebab tak jadi tu, saya mengubah rancangan dengan mendaftar keluar dari hostel Rio dan berpindah ke apartement yang dimiliki oleh tuan punya yang bernama Marcello. Apartment ni terletak bersebelahan sahaja dengan blok Rio hostel ni.

Rio de Janeiro

Marcello ni tidak boleh langsung berkomumikasi dalam Bahasa Inggeris kerana penduduk di Brazil menggunakan Bahasa Portugis sebagai bahasa utama. Nasib baik lah si Marcello ni boleh sikit-sikit berkomunikasi dalam bahasa Sepanyol. Jadi mudahlah sikit untuk saya berurusan mengenai sewaan apartment tu.

Cuaca tak baik dan hujan, tetapi disebabkan dah berada di Rio de Janeiro ni apa nak dikisahkan, redah je la hujan tu. Oleh sebab dah ditangguhkan tujuan ke lokasi utama hari ke esok hari, jadi saya pun mengambil kesempatan untuk berjalan-jalan di sekitar Bandar Rio. Saya menuju ke stesen metro yang terletak berhampiran dengan apartment dan membeli tiket menuju ke pusat Bandar. Sampai di pusat Bandar saya berjalan kaki sambil melihat-lihat sekitar kota dan pasar-pasar yang terdapat di situ.

Dalam perjalanan pulang dari pusat bandar tu, saya singgah membeli barangan untuk memasak makan malam memandangkan apartment yang saya sewa tu turut menyediakan kemudahan dapur. Kebetulan pula, berhadapan dengan apartment tu terdapat sebuah pasaraya yang turut menjual barangan kosher termasuk ayam dan daging. Jadi, saya pun teringin la pulak nak makan ayam kosher tu untuk hidangan malam ni….

Pencucui mulut selepas hidangan malam

Sampai di apartment saya menunaikan solat dan setelah selesai terus memasak untuk hidangan malam ni….. ok gak….

Anonymous said...

Salam bro, will be travelling to Rio in 2 weeks time. Boleh bagi address restoran halal di copacabana tu? Any tips about staying in rio? Will come back here for your reply.

Bin Basra said...

Salam,
restoran halal tak banyak di Copacabana tapi boleh try restoran ni: 1. Restoran Amir - Rua Ronald de Carvalho, 55 Ij. C - Praca do Lido. Tel: 2275-5596/2275-4488.
2.Restoran Baghdad - Rua Bolivar, 45 Ij. B. Tel: 3208-3621.
harap2 maklumat ini dapat membantu...