English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, August 31, 2010

ITAIPU DAM...Brazil-Paraguay



9.6.10. (Rabu)
Hari ni saya akan melawat ke Itaipu Dam dan Iguazu Fall yang terkenal itu plak. Jadi sambil sarapan di Uno hostel pagi ni, saya menanti ketibaan pemandu teksi yang akan membawa saya ke sana. Saya telah menempah pemandu teksi ni melalui petugas di kaunter hostel Uno ni. Jadi pagi ni dia berjanji akan tiba untuk menjemput saya di hostel nih. Jam 8.00 pagi seperti yang dijanjikan, pemandu teksi tu pun tiba. Saya pun dengan segera mneyudahkan sarapan pagi dan terus mengkuti pemandu teksi yang peramah itu.

Menaiki bas lawatan di sekitar Itaipu Dam

Itaipu Dam

Lokasi pertama yang akan saya tujui adalah Itaipu Dam yang terletak di dalam sempadan negara Paraguay-Brazil. Jadi, sebelum melalui sempadan pemeriksaan imigresen Argentian-Brazil tu, saya meminta Ceaser berhenti di kaunter pertukaran wang di dalam Argentina untuk menukarkan matawan USD ke dalam matawang Brazil terlebih dahulu. Setelah selesai menukar wang, saya masuk ke dalam teksi dan Ceaser terus memandu menuju ke pemeriksaan Imigresen.

Itaipu Dam

Itaipu Dam

Sewaktu pemeriksaan ni saya tidak perlu keluar dari teksi, cukup hanya sekadar memberikan passport kepada Cesar dan dia menyerahkan passport tersebut kepada pegawai yang bertugas. Urusan agak mudah di sini kerana lokasinya merupakan sempadan bagi tiga negara iaitu Argentina, Brazil dan Paraguay. Oleh sebab lokasi ini merupakan tumpuan utama pelancong, maka urusannya dipermudahkan barangkali.

Itaipu Dam

Itaipu Dam

Lebih kurang 45 minit perjalanan dari sempadan imigresen tersebut, kami pun tiba di Itaipu Dam yang terkenal itu. Saya terus ke kaunter untuk membeli tiket masuk ke kawasan empangan itu.

Itaipu Dam

Bas lawatan Itaipu Dam

Sementara Ceaser pula menunggu saya di tempat meletak kenderaan sehingga saya selesai melakukan lawatan di empangan tersebut. Kira-kira 10 minit selepas membeli tiket dan berada di ruang menunggu, semua pelancong yang tiba pada waktu itu diminta untuk menaiki bas dua tingkat yang disediakan untuk melakukan lawatan di kawasan empangan yang luas itu. Bas tersebut turut diiringi oleh kereta pengawal keselamatan yang bertugas.

Itaipu Dam

Itaipu Dam

Lokasi empangan ni sangat luas yang merangkumi sempadan dua buah negara iaitu Brazil dan Paraguay. Itaipu Dam ni merupakan empangan hidrolik yang terbesar dan terletak di atas sungai Parana yang menjadi tulang belakang negara Paraguay. Jadi, nikmat daripada empangan ini dikongsi bersama oleh kedua-dua negara tersebut mengikut peratusan yang telah dipersetujui bersama.

Itaipu Dam

Itaipu Dam

Menurut persetujuan itu, 95% nikmat tenaga yang digunakan adalah milik Paraguay dan selebihnya milik Brazil. Setelah menghabiskan lawatan yang mengambil masa kira-kira 1jam itu, bas pelancongan tersebut membawa kami kembali semula ke terminal masuk tadi. Saya pun keluar dari terminal tu dan mendapati Ceasar telah pun sedia menanti.

No comments: