English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Thursday, August 2, 2018

DARI MACEDONIA KE KOSOVO




30.1.2018 (Selasa) Pagi ni...selepas solat subuh kira-kira jam 5.14am saya merebahkan diri di katil hotel sebab beg semua dah siap dikemaskan. Sambil-sambil tu, saya melayari internet melalui telefon bimbit untuk membuat tempahan hotel di Kosovo pulak. Seelah puas saya meneliti harga hotel dan lokasi yang sesuai melalui booking.com, akhirnya saya memeilih untuk menempah hetel Denis di Pristina, Kosovo dengan harga 25 Euro untuk satu malam dan akan mendaftar masuk pada tengahari nanti sebaik tiba di Pristina. 


Sarapan di cafe Bistro London. Skopje


Sarapan di cafe Bistro London. Skopje


Sarapan di cafe Bistro London. Skopje

Usai membuat tempahan hotel tu, kira-kira jam 6.00am saya turun untuk sarapan di cafe Bistro London. Kafe ni ada berkolaborasi dengan Hotel Square untuk menyediakan sarapan bagi penginap hotel sebab hotel Squre tiada cafe sendiri. Penginap hotel akan diberikan kupon untuk sarapan dan ditunjukkan kepada pramusaji di Cafe Bistro London ni yang terletak bersebelahan hotel dan di aras bawah menghadap Macedonia Square.  Namun, sarapan yang diseediakan bukan secara buffet tetapi secara ala carte dan menunya telah ditetapkan. Tak banyak pilihan menunya....akhirnya saya memilih menu Macedonian Breakfast sebab menu ini adalah untuk vegetarian....malangnya dalam set menu ini tiada kopi...hanya susu dan air kosong sahaja....ok lah...asal boleh lapik perut pagi ni.....Alhamdulillah....Saya menikmati sarapan pagi musim dingin di kota Skopje, Macedonia yang indah ini dengan nyaman dan enak sekali....Alhamdulillah.....Selesai menikmati sarapan pagi tu, saya naik semula ke bilik untuk mengambil beg dan mendaftar keluar pada pagi itu juga.....kira-kira jam 7 am saya bergerak meninggalkan hotel Square berjalan kaki menuju ke stesen bas mengikuti laluan yang sama saya lalui intuk ke hotel ini semalam....



Stesen bas Skopje, Macedonia



Stesen bas Skopje, Macedonia

Stesen bas Skopje, Macedonia



Stesen bas Skopje, Macedonia

Alhamdulillah....lebih kurang 30 minit saya berjalan kaki tu...akhirnya tiba di stesen bas Skopje, Macedonia....dan perkara pertama yang saya buat adalah mencari kaunter tiket bas ke Kosovo. Setelah bertanya... saya pun diarahkan menuju ke kaunter 4 bagi mendapatkan tiket...saya pun beli tiket bas dengan harga 320MKD (5.25 Euro bersamaan lebih kurang RM26.25). Saya perlu menunggu bas di platform 3 dan bas akan bergerak dari stesen Skopje ni pada jam 11 pagi. Ooooowwwhh.....saya masih ada banyak masa lagi...lalu saya pun masuk ke dalam salah satu cafe dalam stesen tu dan memesan kopi.....sebab tadi sarapan tak ada kopi....jadi tak puas rasanya memulakan hari tanpa kopi...he he he....Dah dapat kopi tu....alamak....pekat sangat la pulak.....lalu saya pun minta tambahkan susu....nasib baik pramusaji ni peramah....dia pun tambahkan susu lagi.....malangnya....masih kawww lagi rasa kopi tu....tak tau la berpa shot dia masukkan tadi.....lepas tu saya minum je lahhhh....malas nak minta tambah susu lagi....segan la plakkk....mungkin ini cara mereka minum cafe latte di sini.....tapi ok la...sedap kopinya.....untuk membasahkan tekak yang kelat...tu ...saya memesan sebotol air mineral.......usai menghabiskan kopi di cafe tu....saya bergerak keluar bangunan terminal bas menuju ke platform 3 untuk menunggu bas....sejuk la plak kat luar ni....tak pe lah...tahan kan je....bukan selalu dapat menikmati kedinginan seperti ini....nanti balik Malaysia dah tak de dah.....Alhamdulillah...


Dalam bas menuju Pristina, Kosovo



Dalam bas menuju Pristina, Kosovo

Tepat jam 11 pagi...bas yang ditunggu pun tiba dan parkir di platform 3....oooowwwhhh...kecil je bas nya...ini lebih kurang macam shuttle bas je saiznya.....saya menuju kearah pemandu bas itu dan bertanyakan adakah ini bas yang akan membawa saya ke Prostina...sambil saya menunjukkan tiket bas kepada pemandu tu.....pemandu tu kata..... iya....saya pun diarahkan memasukkan beg di ruang penyimpanan dan kemudian terus masuk ke dalam bas tu....Setelah beberapa minit menunggu...akhirnya kesemua 10 orang penumpang termasuk saya telah berada di dalam bas dan diketuai oleh dua orang pemandu....Bas pun bergerak meninggalkan Skopje menuju ke Pristina.....


Perjalanan dari Skopje ke Pristina

Perjalanan dari Skopje ke Pristina

Perjalanan dari Skopje ke Pristina

Perjalanan dari Skopje ke Pristina

Perjalanan dari Skopje ke Pristina

Perjalanan dari Skopje ke Pristina


Perjalanan dari Skopje ke Pristina

Kira-kira jam 11.42am, bas yang saya naiki pun tiba di sempadan imigresen Macedonia dan kami dan semua penumpang mengeluarkan pasport masing-masing untuk dichop keluar oleh pegawai imigresen. Usai di situ....bas pun bergerak dan kira-kira jam 12.4pm bas tiba di imigresen Kosovo pula dan pasport disemak oleh pegawai imigresn Kosovo dan dichop masuk. Kira-kira jam 12.1pm urususan migeresen pun selesai dan bas bergerak menuju ke Pristina, Kosovo.....Berbeza dengan Macedonia, sebaik memasuk bumi Kosovo keadaannya masih bersalji di sana-sini....hampir sama macam ketika memasuki Bulgaria tempohari....Namun semasa di Macedonia .....salji sudah jarang kelihatan......

No comments: