English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, December 1, 2015

DAY 8 - LAWATAN SEKITAR KAPPADOKIA

Pemandu Pelancong ke Kappadokia

Lembah Merpati

13 Jun 2015 (Sabtu), tepat jam 9.00am van yang akan membawa saya menikmati lawatan Kappadokia pun tiba. Saya terus masuk ke dalam van menyertai beberapa pelancong lain yang telah sedia di dalam van tersebut. Persinggahan yang pertama dalam lawatan ini adalah Lembah Merpati.

Sesuai dengan namanya Lembah Merpati, di sini memang terdapat banyak burung merpati dan dari kejauhan dapat disaksikan perumahan penduduk yang tinggal di lereng pergunungan dengan menebuk lubang-lubang gua di pergunungan untuk dijadikan tempat kediaman persis sarang burung merpati. Jadi, marpati dan manusia berkongsi tempat tinggal dan kediaman yang sama.....hmmm...

Dari lembah merpati, lawatan saya bergerak menuju ke sebuah bandar yang dikenali sebagai Derinkuyu Yeraliti Sehri dan perjalanan dari lembah merpati ke kota ini mengambil masa kira-kira satu jam. Pemandangan sepanjang perjalanan ini amat indah dan dihiasi dengan hamparan bunga popi yang indah itu.... setelah lebih kurang sejam perjalanan itu, van yang saya naiki pun tiba di kota Derinkuyu yang lebih dikenali sebagai Underground City atau kota bawah tanah.

Underground City

Derinkuyu

Menurut pemandu pelancong, pada zaman dahulu (iaitu pada era Romawi) penduduk di kota ini tinggal di dalam tanah dan membina kota kediaman mereka di dalam tanah. Kini, kota ini telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai 'Kota Warisan Dunia'.

Derinkuyu Underground City, Pengiktirafan UNESCO sebagai Kota Warisan Dunia

Tiket berharga 20TL

Untuk memasuki kota bawah tanah ini, kami diberikan tiket yang telah termasuk dalam pakej yang ditempah dari awal berjumlah 20TL. Oleh sebab ramai pelancong yang datang maka kami perlu beratur untuk memasuki lokasi kota bawah tanah ini. Sebelum memasuki ke dalam tanah, kami dibawa melawat ke lokasi tempat penyimpanan atau teknologi sistem pengairan penduduk kota bawah tanah zaman Romawi. Saya juga dimaklumkan bahawa suhu di dalam kota bawah tanah ini akan berubah mengikut musim. Sekarang adalah musim panas maka suhu di dalam gua akan menjadi sejuk manakala apabila musim dingin menjelang, suhu di bawah akan bertukar menjadi panas.

Tapak teknologi sistem pengairan masyarakat kota bawah tanah

Tapak teknologi sistem pengairan masyarakat kota bawah tana

Usai memberi penerangan tentang teknologi sistem pengairan itu, kami pun dibawa masuk ke dalam kota bawah tanah. MasyaAllah.... laluannya merupakan lorong gua yang sempit, rendah dan gelap. dalam banyak ketika, lorong yang dilalui hanya boleh dimasuki oleh satu orang sahaja dan tidak boleh berselisih langsung. Lorong-lorongnya bersimpang-siur dan hanya ada beberapa station yang merupakan rung luas samada ia merupakan persimpangan lorong dan ada juga ruang untuk gereja. Saya tidak dapat membayangkan bagaimana penduduk kota bawah tanah ini dapat berjuang untuk meneruskan kelangsungan hidup mereka pada zaman itu.

Di dalam Underground City

Oleh terlalu ramai pelancong yang memasuki kota bawah tanah itu, ada satu ketika saya tersesat dan kehilang kumpulan dan pemandu pelancong saya. Saya mula gabra dan tidak tahu mahu menuju jalan keluar kerana ada banyak lorong dan banyak pemandu pelancong yang lain sedang masuk dan keluar dari situ. Jadi, saya tidak pasti mana satu jalan keluar dan mana satu lorong yang masuk. Akhirnya, saya bertanyakan pemandu pelancong lain tentang lokasi pemandu pelancong saya dan saya diarahkan ke lokasi berkenaan.....Alhamdulillah...... akhirnya saya dapat bertemu dengan kumpulan saya dan terus keluar dari gua tersebut......

Setelah kira-kira 45 minit berada dalam kota bawah tanah itu, saya keluar dan mendapatkan udara segar di luar sambil menikmati pemandangan kota warisan yang indah itu.

Di atas Underground City, gereja di kota Derinkuyu

Sementara menunggu rakan-rakan lain menaiki van, saya sempat melihat-lihat jualan cenderahati yang terdapat di situ. Hati saya tertarik untuk menghampiri anak kecil yang sedang berjualan cenderahati dan apabila melihat saya menghampirinya, terus sahaja dia menawarkan saya agar membeli cenderahati darinya. Saya tertarik dengan keramahan dan kepetahan anak kecil ini serta harga yang ditawarkan juga murah, lalu saya membeli satu cenderahati darinya. Dia lantas membungkuskan cenderahati itu dan saya perhatikan tingkahnya seperti orang dewasa dalam tubuh kanak-kanak.

Si comel kecil penjual cenderahati, Derinkuyu

Anak comel kecil penjual cenderahati, Derinkuyu

Kemudian saya menghampiri gerai cenderahati di sebelahnya yang menjual anak patung buatan tangan yang sangat cantik. kedai tersebut kepunyaan nenek kepada anak kecil tadi. Dengan tawaran harga yang berpatutan saya lantas membeli satu boneka berwarna hijau. Kemudian saya berpaling semula kepada anak kecil tadi dan dek kerana sangat tertarik dengan keletah anak kecil ini, saya membeli satu lagi cenderahati daripadanya dan dia terus membungkuskan dengan pantas yang lagaknya seperti orang dewasa. Dari cara perlakuan anak ini saya pasti dia telah mahir dengan tugasan yang dilakukannya.....

Nenek si kecil turut menjual cenderahati, Derinkuyu

Saya meninggalkan anak itu dengan lambaian mesra dan doa semoga anak ini menjadi insan yang berguna, Insyaaallah.... saya pun terus menuju ke van dan masuk ke dalamnya untuk menuju ke destinasi yang seterusnya, iaitu Ihlara Valley. Perjalanan dari Derinkuyu ke lembah ini tidak mengambil masa yang lama, hanya kira-kira setengah jam sahaja untuk tiba.

Ihlara Valley

Secara relatifnya kawasan Ihlara Valley ni agak luas dan perjalanan melawati lembah ini mengambil masa kira-kira 1 jam 30 minit. Sepanjang perjalanan di lembah ini saya menelusuri sungai dan mendaki bukit bukau. Selain daripada menikmati alam semula jadi, lawatan ini juga bertujuan untuk melawati gereja-gereja yang dibina daripada gua-gua dan digunakan oleh masyarakat zaman Romawi.

Bunga Popi, Ihlara Valley

Setelah lebih kurang 1 jam perjalanan, saya berhenti di check-point yang terletak di tebng sungai dan terdapat gerai menjual perahan jus oren segar dan roti bakar. Saya hanya berhenti sahaja di sini mengikuti rombongan yang turut berhenti di sini untuk menghilangkan lelah seketika. Oleh sebab tidak terasa lapar sangat maka saya tidak membeli apa-apa makanan atau minuman di sini.

Jualan dan demonstrasi membakar roti di Ihlara Valley
Jualan dan demonstrasi membakar roti di Ilhara Valley

Setelah menghilangkan lelah kira-kira 15 minit tu, saya dan rombongan meneruskan perjalanan yang mengambil masa kira-kira 30 minit untuk tiba ke destinasi terakhir lawatan ini. Memandangkan hari telah menjelang tengahari, maka kami semua singgah di sini untuk mendapatkan makan tengahari yang juga telah termasuk dalam pakej lawatan.

Singgah makan tengahari di Asian Restaurant, Ilhara Valley

Singgah makan tengahari di Asian Restaurant, Ilhara Valley

The Selime Cathedral

Usai makan tengahari, saya menaiki van untuk menuju ke destinasi awatan berikutnya iaitu The Selime Cathedral, iaitu kawasan pergunungan batu yang menempatkan banyak cathedral yang telah dibina sejak zaman Romawi. Cathedral ini dibina melalui tebukan yang dilakukan terhadap pergunungan batu itu berbentuk seperti gua. Saya di bawa melawat sekitar kawasan bukit ini selama lebih kurang 40 minit sebelum turun semula dan menunggu rakan-rakan lain memasuki van untuk pulang.

Dalam perjalana pulang semula ke hostel di Goreme itu, kami dibawa singgah di sebuah gedung cenderahati seperti lazimnya pakej pelancongan yang lain juga lah.... pelancong akan dibawa untuk membeli-belah di kedai-kedai panel agensi pelancongan...... memandangkan hari dah semakin petang dan saya pun tak ada mood untuk membeli-belah maka saya hanya mengikuti sahaja masuk ke dalam gedung itu namun tidak membeli apa-apa dan keluar semula tidak lama kemudian dan menanti rakan-rakan lain menaiki van semula....Perjalanan pulang diteruskan dan saya tiba semula di Goreme kira-kira jam 5.30 petang. Saya terus sahaja menuju ke hostel dan membersihkan diri apa yang patut dan berehat seketika..... kemudian saya memaklumkan kepada penyambut tetamu untuk mendapatkan beg dan keluar meninggalkan hostel menuju ke stesen bas yang terletak berhampiran.....saya meninggalkan beg di kaunter stesen bas dan mohon untuk mendapatkan makan malam di kafe berhampiran sementara bas yang hanya akan tiba pada jam 8.00 malam nanti.....