Tuesday, December 16, 2014

Makyung Di Peta Dunia 2

Victoria Hall

Pagi nirmala.....saya bercadang untuk bersiar-siar hari ini memandangkan aktiviti masih belum bermula sehinggalah hari esok. Jadi hari ni saya ada sehari suntuk untuk menjelajah kota Liverpool yang indah di musim panas ini......

Oleh sebab Victoria Hall tempat saya menginap ni terletak di tengah-tengah kota Liverpool maka membolehkan saya untuk berjalan kaki sahaja pergi bersiar-siar keliling kota. Hari ni saya memulakan perjalanan menuju ke tepi sungai yang letaknya berdekatan sahaja. Di situ terdapat bebarapa lokasi menarik antaranya yang pertama saya temui adalah Museum Liverpool yang dibina menghadap sungai.

Liverpool Museum

Liverpool Waterfront

Liverpool City

Dari Museum Liverpool saya berjalan di tebing sungai menuju ke lokasi yang tidak kurang pentingnya dan hanya terletak di sebelah lokasi museum itu sahaja, iaitu Albert Dock yang terkenal itu.

Dari Albert Dock saya menuju ke lokasi berikutnya, iaitu muzium the Beatles yang terkenal itu. Museum ini merupakan dedikasi tanda kenangan Liverpool kepada lagenda muzik UK yang tersohor, iaitu kumpulan muzik The Beatles yang kesemua anggotanya berasal dari sini.

Usai melawati ke lokasi-lokasi yang terkenal itu, saya menamatkan jalan-jalan hari ini dengan singgah dipusat membeli belah yang menjual barangan dengan harga patut sempena musim panas.

Liverpool City

Setelah membeli beberapa barangan yang perlu untuk cenderahati, saya pun berjalan pulang menuju ke kediaman di Victoria Hall untuk untuk berehat. Dan pada malam ini saya dan rakan-rakan tidak bercadang untuk berbuka puasa di luar kerana semalam kami telah membeli barangan dapur dari pasaraya Tesco terdapat di mana-mana sahaja di kota Liverpool ini. Jadi, selesai istirehat dan menjelang senja, kami memasak sendiri untuk buka puasa nanti pada jam lebih kurang 10 malam....