Friday, July 25, 2014

HARI KELIMA DI GREECE

Seperti hari semalam, hari ini saya ingin bersiar-siar menaiki tram sekali lagi untuk menjelajahi lokasi berikutnya. Usai sarapan di café hotel, saya terus bergerak menuju ke stesen metro dan berhenti di Syntgma Square untuk mendapatkan tram. Hari yang ceria dan cerah ini membawa kaki saya terus melangkah ke stesen tram yang terletak berhadapan bangunan parlimen dan sesampainya saya di sana tram telah sedia menunggu. tanpa berlengah saya terus meluru masuk ke dalam tram yang akan membawa saya ke lokasi terakhir tram, iaitu Stadio Irinis & Filias-S.E.F yang tidak saya lawati semalam.

Tidak berapa lama kemudian, tram pun bergerak meninggalkan pusat kota menuju ke destinasi yang ingin saya tujui. oleh sebab saya tidak pasti line tram ni maka saya berhenti di stesen Mousson, iaitu terletak di persimpangan 'T' yang menjadi penanda arah tram yang berlainan. Dari stesen ini saya menanti tram yang akan membawa saya ke stesen terakhir Stadio Irinis & Filias-S.E.F. Tidak berapa lama menunggu, tram yang dinanti pun tiba lalu saya pun masuk ke dalam tram dan terus menunggu sehingga tram tiba ke stesen terakhir. Pemandangan laluan ke lokasi terakhir tram ini lebih menarik dengan pantai yang berjejeran sepanjang lalauan tram. Saya tidak mahu berhenti di tepi pantai ini dahulu kerana ingin terus menuju ke stesen terakhir. Teringin pulak nak mengetahui macamana agaknya lokasi tu.

Stesen Stadio Irinis & Filias-S.E.F

Jadi saya meneruskan perjalanan tram sehingga ke stesen terakhir dan akan singgah di tepi pantai yang indah itu dalam perjalanan pulang nanti untuk mengambil gambar. Setibanya di stesen Stadio Irinis & Filias-S.E.F saya pun turun untuk mengambil gambar seketika sebelum mengambil tram lain yang akan membawa saya ke Sytgnma Square semula. Stadio Irinis & Filias-S.E.F merupakan pecan kecil yang dipenuhi dengan kawasan perumahan sahaja. Saya pun tidak bercadang untuk bersiar-siar di pekan kecil ini kerana lebih tertarik untuk menikmati keindahan persisiran pantainya sahaja.

Persisiran pantai menghadap Aeagen Sea

Setibanya sahaja tram yang akan menuju ke Sytngma Square, saya terus masuk dan dipertengahan jalan yang dibarisi jejeran pantai saya berhenti dan turun di situ untuk mengambil gambar di tepian pantai yang indah itu.......

Usai mengambil gambar dan menikmati keindahan pantai, saya pun menuju ke stesen tram semula untuk menunggu tram yang akan membawa saya ke pusat Bandar Athens. Tidak lama menunggu, tram yang dinanti pun tiba dan saya masuk ke dalamnya dengan penuh ceria dan puashati kerana dapat menikmati keindahan pantai di bumi Athens ini....... moga dapat bertemu kembali.....

Plaka

Tiba sahaja di stesen Syntgma Square, saya turun dan terus menuju ke Plaka kerana ada lokasi yang ingin dilawati di situ yang masih tidak dilawati semalam.  Lokasinya adalah yang seperti di dalam gambar itu. Lokasi ni sebenarnya terdapat di dalam poskad. Lereng bukit yang bertangga dan banyak menjual cenderahati dan terdapat juga banyak café. Jadi, saya pun mengabadikan beberapa foto di situ.

Café Taverna Karyatis di Plaka
 Oleh sebab waktu pun dah lewat tengahari ni dan perut pun dah lapar maka saya singgah di café untuk menjamah hidangan tengahari. Agak sederhana sahaja menu yang dipesan hari ini iaitu pasta dan sotong goring tepung. Memadailah untuk mengalas perut hari ini.

Makan Tengahari di Café Taverna Karyatis, Plaka

Plaka

Selesai menikmati hidangan tengahari itu, saya terus sahaja bercadang untuk pulang semula ke hotel sebab esok akan berangkat ke Paris dan barang-barang masih belum dikemas sepenuhnya lagi..... jadi sesampainya sahaja di hotel saya terus berkemas dan berehat-rehat.......
Malam ini saya tidak keluar kerana ingin merehatkan diri di hotel sebab esok jam 4.00 subuh dah kena bangun dan terus berangka ke lapangan terbang untuk mendapatkan penerbangan Aeagen Air yang akan membawa saya dan rakan-rakan ke Paris pada jam 7.00 pagi.....