Monday, July 7, 2014

GREECE HARI KEEMPAT

Suasana demonstrasi di hadapan bangunan Parlimen Ahens, Greece

4.6.2014 (Rabu) - Konferen di kota Athens telah pun berakhir semalam, jadi hari ini adalah masa untuk bersiar-siar di kota Athens. Memandangkan saya tleah membeli tiket untuk tempoh satu minggu dengan pelbagai mode kenderaan maka hari ni saya bercadang nak naik tram pulak. Selesai sahaja sarapan pagi di hotel, saya memulakan langkah menuju ke stesen metro untuk pergi ke Sytgma Squrae. Sebabnya, dari lokasi hotel saya menginap ni tak ada perkhidmatan tram. Stesen tram bermula di Sytgma Square betul-betul berhadapan dengan bangunan Parlimen Athens.

Setibanya sahaja saya di hadapan bangunan parlimen tu, kelihatan ramai orang berkumpul sambil memegang bendera Greece. Dalam hati telah terdedik, 'ini mungkin satu demonstrasi agaknya....'. Kelihatan juga beberapa jurugambar yang mungkin datang dari stesen tv untuk membuat liputan berkenaan hal itu. Saya agak ragu-ragu untuk melalui kawasan itu kerana khuatir akan disalah-anggap oleh pihak-pihak tertentu sebagai salah seorang daripada peserta demonstrasi itu. Saya maklum bahawa itu adalah demonstrasi apabila memberanikan diri untuk bertanya kepada salah seorang yang turut telibat membawa bendera itu. Namun, saya tidak berani untuk bertanya lebih lanjut demonstrasi tu tentang hal apa kerana tidak mahu turut masuk campur. Saya pun meneruskan perjalanan ke stesen tram yang memang betul-betul di hadapan bangunan parlimen di mana ramai orang sedang berdemonstrasi.

Menaiki tram di Athens

Tujuan saya menaiki tram hari ini selain daripada menggunakan sepenuhnya tiket yang telah dibeli, adalah untuk menikmati pemandangan kota Athens melalaui perjalanan tram. Selalu naik metro je tak Nampak apa-apa sebab berada di dalam Tanah. Tapi tram bergerak di atas permukaan jalan yang laluannya turut dikongsi bersama dengan kenderaan lain yang bergerak di atas jalan raya seperti kereta dan motosikal. Saya bercadang untuk pergi terus ke stesen terakhir tram laluan berwarna hijau, iaitu Asklipiio Voulas yang terletak di tepi laut. Laluan tram terbahagi kepada tiga warna, iaitu hijau, biru dan merah. Warna hijau menghubungakan Sytgma Square dan Asklipiio Voulas dan stesen di persimpangan ialah Mousson. Laluan merah pula menghubungakan Sytgma Square dengan Stadio Irinis & Filias-SEF yang persimpangan stesennya juga adalah Mousson. Sementara itu, warna biru pula menghubungakan Asklipiio Voulas dengan Stadio Irinis & Filias-SEF yang laluannya adalah di sepanjang pantai laut Aeagen.

Peta laluan tram, Athens

Di dalam tram, Athens

Lalauan tepi pantai yang dilalui tram menuju ke Asklipiio Voulas

Lalauan tepi pantai yang dilalui trammenuju ke Asklipiio Voulas

Lalauan selepas stesen Mousson menuju ke Asklipiio Voulas adalah jejeran pantai laut Aeagen dan terdapat lokasi pantai yang dimanfaatkan untuk tujuan berkelah dan mandi manda. Namun, apabila tiba di stesen Asklipiio Voulas tiada lagi pantai hanya lalang dan batu-batu sahaja dan pekannya adalah kecil sahaja dan terdapat beberapa rumah pangsa kediaman penduduk. Jadi di sini tiada tempat menarik untuk dilawati. Bila tiba sahaja di situ saya turun dari tram dan terus menaiki tram lain yang akan membawa saya semula Sytgma Square. Saya hanya menimkati pemandangan dengan meniki tram sahaja. Tram berikutnya bergerak selepas lebih kurang 3 minit menunggu. Perjalanan balik menaiki tram ini tdak dapat menuju terus ke stesen Sytgma Square lantaran semua penumpang diminta turun di stesen di pertengahan jalan. Hal ini kerana, demonstrasi di bangunan parlimen sedang hangat berlangsung. Jadi, kami diminta menaiki metro untuk pergi ke Sytgma. Saya pun bergerak menuju ke stesen metro yang terletak bersebelahan sahaja dengan stesen tram itu.

Stesen metro Piraeus

Oleh sebab hari masih lagi awal (sebab siangnya panjang di musim panas ni sehingga jam 10 malam) maka tiba sahaj di stesen Sytgma, saya bercadang pula untuk mengetahui bagaimanakah rupanya stesen terakhir metro yang namanya  Piraeus. Kalau mengikut peta, lokasi stesen metro Piraeus tu terletak di tepi laut. Jadi, dengan santai sahaja saya menaiki metro yang akan membawa saya ke Pireaus. Menariknya juga, laluan metro ke Piraeus ni tidak di dalam tanah sebaliknya di atas Tanah. Jadi dapatlah saya menikmati pemandangan sekali lagi. Stesen metro Pireaus juga tidak di dalam Tanah tetapi berbumbung yang mengeksploitasi tenaga solar.

Piraeus, Athens

Bandar Piraeus ni sebenarnya adalah Bandar pelabuhan tempat kapal-kapal besar berlabuh samada kapal barang ataupun kapal penumpang. Jadi, dengan rasa penuh teruja saya tidak melepaskan peluang untuk merakamkan foto kengangan di bandar pelabuhan Athens ini. Para pelancong yang bertujuan untuk melawat ke pulau-pulau kecil di Greece ini juga akan menjadikan bandar ini sebagai lokasi persinggahan. Sebab kapal-kapal kecil yang memuatkan penumpang yang menempah lawatan secara pakej juga turut berlabuh di sini.

Stesen metro Piraeus

Hari panas terik waktu itu dan saya pun cepat berasa letih oleh sebab terlalu panas dan kering maka lepas habis posing, saya meneruskan perjalanan untuk meneroka sekitar Bandar itu. Waktu pun dah menunjukkan jam 1 tengahari, tekak terasa haus dan perut terasa lapar lalu saya bercadang untuk mendapatkan makan tengahari di sini. Tidak lama berjalan, saya bertemu dengan sebuah kedai makan, iaitu Café Old Baker's. Saya pun singgah di situ dan mendapati hidangan yang disediakan juga menarik minat saya, iaitu ikan.

Café Old Baker's Piraeus, Athens

Makan ikan sebagai hidangan tengahari di Café Old Baker's Piraeus, Athens

Sesuailah tempat ini sebagai bandar pelabuhan maka ikan erupakan menu utama yang disediakan di café ini. Terdapat pelbagai jenis ikan yang dijual di sini yang tidak pernah saya kenali atau pun tahu namanya. Ada saiz besar, sederhana besar dan saiz kecil. Namun saya tertarik dengan ikan yang bersaiz kecil dimasak goring dan diperah dengan lemon. Memang enak.....masih terasa manis ikannya kerana mungkin ikan segar yang baharu sahaja tiba dari laut. Tambahan pula, terdapat ramai pelanggan yang makan di sini dan kebanyakkannya juga memesan menu yang berasaskan ikan. Jadi, stok ikannya pasti sentiasa habis dan tidak tersimpan lama. Jadi, ikan-ikan segar perlu dipesan setiap masa bagi memenuhi keperluan pelanggan yang ramai itu.

Minum kopi Greece di Café Coffee Island

Setelah hampir satu jam menikmati hidangan tengahari itu saya pun membayar bil makanan lalu beredar dari situ. Saya meneruskan perjalanan melhat-lihat sekitar dan akhirnya bertemu dengan sebuah kedai kopi, iaitu Café Coffee Island. Kedai ini bukan sahaja menyedikan kopi untuk diminum tetapi juga menjual pelbagai jenis kopi untuk dibawa pulang. Saya memesan kopi Greek untuk dirasa terlebih dahulu sebelum membelinya untuk dibawa pulang. Habis secawan kopi diminum, baharulah saya memesan 500gm kopi greek untuk dibungkus dan dibawa pulang.

Selesai membeli kopi, saya pun bercadang untuk balik ke hotel sebab hari dah semakin panas dan kaki pun dah letih untuk berjalan-jalan lagi. Saya bergerak menuju ke stesen metro kembali dan mendapaatkan metro yang membawa ke Sytgma dan dari situ saya mengambil metro yang membawa ke lokasi hotel. Sampai di bilik saya merehatkan diri dan menunaikan solat.....

Bersiar-siar di kota Athens

Bersiar-siar bersama Profesor Alfendras

Pada sebelah petangnya, iaitu kira-kira jam 5.30 pm saya keluar semula kerana Dr. Nurul telah membuat temujanji dengan Profesor Alfendras untuk berjumpa pada petang ini. Saya pun turut menemani dan lokasi yang dijanjikan untuk bertemu adalah di hadapan McDonal di Sytgma Square. Kami pun bergerak menuju ke sana dan tidak lama kemudian, seperti yang dijanjikan Prof. Alfendros pun tiba. Saya pun berkenalan dengan beliau yang rupanya fasih berbahasa Melayu. Rupa-rupanya Prof. Alfendras ni telah lama tinggal di Malaysia sejak 1970-an lagi dan ketika itu beliau berkhidmat sebagai pensyarah di USM, Pulau Pinang. Sewaktu berkhidmat di USM, juga belaiu telah tertarik dengan seorang gadis Melayu yang bertugas di tempat yang sama dan kini menjadi isterinya. Beliau pun baharu sahaja berpindah balik semula ke Athens ni apabila institusi terakhir tempat beliau bertugas di Malaysia, iaitu Universiti Al-Bukhari di Kedah ditutup. Namun anak-anak beliau masih ada yang menetap dan bekerja di Kuala Lumpur.

Town Hall, Athens

Setelah berkenalan itu, beliau mengajak kami bersiar-siar dengan berjalan kaki sambil menceritakan sejarah setiap lokasi yang kami lalui. Menurutnya, beliau memang dilahirkan dan dibesarkan di kota Athens ini. Beliau juga turut mengalam fasa-fasa perubahan sosial dan politik di Athens sejak awal abad ke-20. Cerianya amat menarik namun tidak dapat dimuatkan sepenuhnya di sini. Terdapat banyak lokasi tapak peninggalan Greek kuno di kota Athens ini. Bahkan, menurut Prof. keseluruhan kota Ahens kini asalnya adalah tapak kota Greek kuno, sama seperti yang masih boleh dilihat di muzium Akropolis.

Bersiar-siar di kota Athens

Asyik bersiar-siar sehinggalah membawa ke senja dan akhirnya kami singgah di sebuah kedai yang menjual pelbagai jenis baklava. Selain daripada kopi, kegemaran saya juga adalah menikmati baklava. Lazimnya, kalau berpergian begini saya akan singgah di kedai Turki untuk mendapatkan baklava. Tetapi di Greece ni tidak perlu mencari kedai Turki untuk menikmati baklava kerana ia boleh didapati di mana-mana café. Hal ini demikian, kerana tedapat banyak persamaan di antara budaya Turki dan Greece termasuklah budaya makanan. Oleh sebab tengahari tadi dah terlalu banyak makan ikan maka perut tak terasa lapar sangat malam ni. Jadi, menikmati baklava pun sudah memadai untuk alas perut.

Kedai Baklava

Di dalam kedai baklava

Pelbagai kuih manis dijual

Selain daripada baklava, terdapat pelbagai jenis kuih manis lain yang turut dijual di kedai manisan ini. Baklava pun ada macam-macam jenisnya di sini. Tak tau ana satu dak dipilih.... semuanya nampak menyelerakan.

kedai baklava

Menikmati baklava bersama Profesor Alfendros

Empat jenis baklava berlainan yang enak rasanya

Pilih punya pilih, itulah akhirnya 4 jenis baklava (foto di atas) yang dipesan dan dikongsi bersama empat orang sambil kami meneruskan perbualan. Inilah kali pertama saya dapat memakan baklava sepuas-puasnya sampai tidak habis untuk jamah kesemuanya. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Profesor Alfendras yang dengan baik hatinya membawa kami bersiar-siar sambil secara tidak langsung menjadi 'pemandu pelancong' kepada kami dengan memberikan penerangan dan maklumat yang sangat bermafaat untuk diketahui. Terima kasih juga untuk baklava yang enak itu.......

Menikmati baklava bersama Profesor Alfendras

Kira-kira jam 9.00 malam kami pun meminta diri dan mengucapkan selamat tinggal kepada Profesor Alfendras yang budiman itu dengan harapan dapat bertemu lagi di lain kesempatan......

1 comment:

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

wah best..boleh dijadikan contoh...selamat berpuasa.