English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, July 6, 2010

INSIDEN DI LAPANGAN TERBANG CHILE

28.5.10 Jumaat
Jam 3 subuh saya dah bangun untuk berkemas apa yang patut sebab teksi akan sampai jam 4 pagi seperti yang telah dihubungi malam tadi. Tepat jam 4 pagi teksi dan sampai di hadapan pintu hostel untuk membawa saya lapangan terbang bagi mendapatkan penerbangan ke Lima, Peru yang akan berangkat juam 7 pagi. Sesampainya sahaja di lapangan terbang saya terus mendaftar masuk melalui mesin daftar masuk yang tersedia untuk mendapatkan tiket. Selepas itu saya terus beratur untuk mendaftar msauk beg yang saya bawa. Setelah selesai tu saya terus menuju ke café yang terdapat di situ untuk mendapatkan kopi dan sedikit sarapan pagi. Oleh sebab masih awal pagi dan kebanyakkan café baru sahaja membuka premis untuk memulakan perniagaan maka minuman panas masih belum dapat disediakan. Bagi mengisi perut, saya membeli minuman kotak dan roti sahaja. Selesai makan, saya pun terus beratur untuk pemeriksaan imigresen. Malangnya, bila giliran saya hamper tiba untuk pemeriksaan, baru saya tersedar bahawa boarding ticket saya dah hilang. Saya pun tak pasti masa bila dan di mana tercicirnya. Saya terus keluar dari barisan dan bergegas mencari-cari dimerata-ratempat yang pernah saya lalui tadi. Sampai ke dalam tong sampah pun saya cari gak kalau-kalau terbuang di sana. Malangnya masih gagal ditemui. Waktu untuk boarding dah semakin hamper dan saya mula panic. Saya beristighfar dan cuba menenangkan diri sehingga akhirnya kaki saya melangkah menuju ke kaunter daftar masuk semula. Kebetulan pulak barisan penumpang tidak lah sepanjang tadi, jadi mudahlah untuk saya untuk menemui pengawai kaunter bertugas. Saya pun memaklumkan kepada pegawai tersebut mengenai kehilangan bording pass tersebut. Pegawai tersebut maklum akan hal itu dan meemberikan saya boarding pass yang baharu. Tanpa membuang masa saya terus berlari semula ke kaunter pemeriksaan dan bertuahnya kerana barisan di sini juga sudah agak lengang yang memudahkan saya untuk melaluinya. Pegaiwai imigresen juga tidak mengambil masa yang lama untuk memeriksa dokumen saya dan melepaskan saya pergi. Alhamdulillah… saya terus bergegas untuk memasuki pesawat keranan engumum terakhir telah dilakukan untuk memaklumkan penumpang supaya memasuki perus pesawat segera….. akhirnya…..suatu kelegaan menerpa dalam situasi panic waktu subuh di lapangan terbang Chile…..