English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Monday, April 20, 2009

PADANG TEGAL & KINTAMANI KU DATANGIMU…







17.4.09 [Jumaat] Usai sarapan kira-kira jam 8.00 pagi saya tidak melengahkan masa terus start speda motor untuk menjelajah lagi. Cadangan awal pergi ke Tegalalang sahaja untuk melihat pemandangan indah teresan sawah padi bukit sisa letusan gunung berapi yang terkenal itu. Memandangkan hari ni hari Jumaat jadi kena la balik awal sikit untuk pergi solat Jumaat pulak di kota Gianyar nanti. Tapi lebih kurang 20 minit bergerak dari Padang Tegal dah sampai Tegalalang. Waktu baru menunjukkan jam 8.20 pagi. Masih awal lagi dan kebetulan pulak pagi-pagi ni jalan lengang dan kedai barangan kerajinan di kiri-kanan jalan pun belum buka lagi. Lalu saya meneruskan perjalanan menuju ke Kintamani yang sangat kurindui itu. Saya pun tak pasti kenapa, tapi rasa semacam ada tarikan yang sangat menggamit emosi kerinduan. Itulah kelebihan Kintamani pada saya. Sebuah lokasi yang merupakan kawasan tanah tinggi di lerengan Gunung Berapi Batur yang indah dan megah itu. Di lembahnya terbentang tasik Batur yang mengairi tanaman yang hidup subur dibumbui tanah daripada lava letusan gunung berapi Batur ratusan tahun dahulu. Sampai di Kintamani baru jam 9.00 pagi tetapi jalannya sudah macet sebab orang ramai berbondong-bondong pergi dan balik dari pura Besakih sempena upacara Panca Bali Krama dan Kintamani merupakan pusat persimpangan jalan utama menuju ke Besakih. Nampaknya terpaksa batalkan dulu hajat untuk terus menuju ke Besakih hari ni. Saya bersantai-santai selam satu jam menghabiskan masa melepas rindu pada Kintamani yang telah diuliti dan dipendami sekian lama. Jam 10.00 pagi saya bergerak pulang ke Tegal Lalang. Di pertengahan jalan ketika menuruni lerengan gunung, saya singgah di gerai menjual buah-buahan yang ada di tepi jalan apabila terpandang sejenis lagi buah kegemaran saya iaitu Markisa. Ibu penjual tu letak harga sekilo RP15,000.00 [lebih kurang RM 5.00] sebab katanya sekarang bukan musim Markisa. Saya beli setengah kilo dan minta ibu kasi kurang sikit dan dapat harga RP 6,000.00 [lebih kurang RM 2.00] untuk setengah kilo tu. Kira ok la….

No comments: