English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Saturday, April 11, 2009

MASJID AGUNG GIANYAR DAN MAKANAN HALAL


Telah hampir seminggu saya berada di pulau Bali ni tak terasa dah sampai hari Jumaat. Bila nak solat Jumaat tu agak susah juga nak cari masjid di sini. Lebih kurang sama la juga susahnya macam nak cari kedai makan yang menjual makanan halal. Masa mula sampai tempohari tidur dua malam di Kuta, di sebabkan kotanya agak besar maka ada beberapa pilihan untuk mendapatkan makanan halal. Tetapi bila di Ubud ni kena bergerak jauh sikit dan perlu juga berhati-hati. Bila nak bergerak tu cara yang paling mudah, cepat, santai dan jimat adalah dengan menyewa motosikal. Kedai makan yang lazimnya menjual makanan halal adalah restoran Minang atau Padang. Tetapi perlu diperhatikan juga pada logo restoran Minang dan Padang itu ada tanda ‘halal’. Sebab terdapat juga orang Bali yang membuka restoran Minang dan padang tetapi tida logo ‘halal’. Bila ditanya mengenai status halal mereka akan menjawab halal. Bila saya berbual dengan kakak yang berniaga restoran Minang, dia bagi tahu bahawa orang Bali tu tak faham mengenai konsep halal tu. Diaorang pakai tulis je… tetapi nak diapakan, sebab mereka juga bebas untuk menjual makanan Minang atau Padang. Untuk kepastian, sila tanya betul-betul dengan penjual tu sama ada mereka orang Bali atau berasal dari Minang atau Padang dan Muslim. Dalam kedai Muslim lazimnya ada ayat ‘Bismillah’ atau ayat suci lain ditampalkan. Tetapi di restoran orang Bali tiada benda tu semua sebaliknya ada ‘ancak’ sesembahan di sudut dinding kedai mereka.

Sebagaimana sukarnya mendapatkan makanan halal, begitulah juga untuk menunaikan solat jumaat di mesjid. Di Kuta saya tidak pasti di mana masjidnya kerana tidak pernah berada di sana sewaktu hari Jumaat. Tetapi Jumaat baru ni tadi saya berada di Ubud dan di sini memang tiada masjid. Hari Khamis, saya singgah di kedai bakso Muslim setelah lapar sangat tak jumpa kedai nasi halal. Lepas makan tu saya Tanya kat makcik tuan kedai tu di mana masjid terdekat. Mak cik tu kata ada di Gianyar sebab dia kata dia tinggal di sana. Lepas je makan tu, terus saya ke Gianyar dengan motor yang saya sewa mengikut tanda-tanda jalan yang tertulis. Alhamdulillah… selepas lebih kurang 20 minit perjalanan bermotor dengan kelajuan di antara 40 hingga 60 KMJ dari Ubud, sampailah saya di tengah kota Gianyar dan terpandanglah kubah hijau masjidnya yang terletak betul-betul di ‘town center’. Alhamdulillah…. Esok bolehlah saya menunaikan solat jumaat di sini…

No comments: