English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Saturday, April 11, 2009

NONTON KECAK



8.4.09 [Rabu] Sampai di Ubud dah tengahari dan terasa lapar sangat. Saya pun teringat restoran nasi Padang yang saya pernah makan dulu, terletak di ‘Monkey Forest Road’. Malangnya, bila sampai di situ, kedai tu dah tak ada lagi dan lokasi kedai tersebut sedang dilakukan projek pembinaan. Jenuh juga jalan kaki dari kediaman saya di Jalan Honam, Padang Tegal dan akhirnya berpatah balik ke penginapan dan berehat sambil makan bekalan biskut yang ada. Saya membuat temu janji dengan Pak Joni untuk bertemu esok pagi sahaja jam 10.00 am. Malamnya tidur awal sebab letih sangat…..


9.4.09 [Khamis] jam 9.00 pagi, Pak Joni dah tiba, awal satu jam dari waktu yang dijanjikan. Selepas berbual dan menghantar Pak Joni pulang, saya terus menyewa motor untuk kemudahan pengangkutan sepanjang di Ubud ni. Perkara pertama yang dilakukan adalah berusaha mencari restoran makanan halal. Pusing punya pusing saya terjumpa satu kedai Bakso halal dan makan lah bakso di situ.


Malam kedua berada di Ubud ni saya memenuhi awal malam dengan menonton persembahan kecak yang terkenal itu di puri Agung, Peliatan. Saya ditemani oleh bapak Joni yang juga merupakan instruktur tari di muzium Arma iaitu sebuah muzium swasta di Ubud. Di Bali ni kebanyakan muziumnya dikendalikan oleh pihak swasta di samping yang dikendalikan oleh pemerintah. Pada awalnya bapak Joni mengajak saya menonton persembahan kecak yang persembahannya diadakan di muzium Arma. Tetapi persembahan di situ bermula seawal jam 6.30 malam. Bila kami tiba pada jam 7.30 malam, persembahan telah pun selesai. Maka kami pergi pula ke puri Agung, Peliatan yang kebetulan bermula jam 7.30 malam.

No comments: