Monday, April 20, 2009

“DEWA TURUN KABEH” DI BESAKIH

20,4.09 [Isnin] telah berhari-hari ditangguhkan maka hari ni saya nekad juga untuk ke Besakih menyaksikan upacara ‘Dea Turun Kabeh’ yang sedang disambut dengan meriah itu. Saya keluar jam 8.00 pagi melalui Tegallalang dan terus sampai ke Kintamani, lokasi yang sering kuruidui. Dari Kintamani belok ke kiri menaiki lerengan gunung Agung. Masalah yang perlu dihadapi dengan memandu motosiakal bersendirian adalah memilih arah yang perlu dituju apabila berada dipersimpangan sama ada simpang tiga atau simpang empat. Sebabnya, tidak ada langsung tanda arah jalan menuju ke Besakih ni. Menurut seorang pekerja perhotelan dan pelancongan yang saya temui memberitahu bahawa sengaja tidak diletakkan tanda arah jalan supaya para pelancong yang ingin berkunjung ke Besakih akan menggunakan khidmat pekerja pelancongan. Jenis orang yang macam saya nak pergi sendiri ni haruslah berkorbaan sikit, perlu siap siaga memerhatikan laluan dan daya ingatan perlu tancap. Yang paling penting adalah jangan malu bertanya dan cubalah ringan-ringankan mulut serta manis-masinkan bahasa untuk menyapa orang-orang kampung sambil bertanya. Satu jam sampai di Kintamani dan dari sana perlu turun naik gunung dulu namun pemandangannya Subhanallah…. Memang indah dan sungguh mengasyikkan. Panorama yang indah itu bila terpandangkan gunung Batur diapit oleh gunung Penulisan di sebelah kirinya dan gunung Agung di sebelah kanannya dengan tasik Batur di lembahnya yang menjadi penghubung laluan. Dalam turun naik gunung tu selama hampir satu jam dari Kintamani baru sampai di Desa Besakih. Dah sampai di desa ni baru ada tanda jalan menunjukkan ‘Besakih’, memang la… dah sampai…. ada la tandanya….malangnya jalan kampung di Besakih yang menjadi laluan utama ke pura Besakih ni macet teruk. Laluan yang sepatutnya dua hala dah jadi satu hala. Bas parawisata berderet-deret di sepanjang jalan kampung yang sempit itu. Semalam Ahad, Bali Post melaporkan macet teruk berlaku sejauh 15 kilometer bermula dari Kalungkung hingga ke pura Besakih. Rupanya hari ni pun sama juga, walaupun macetnya tak la sejauh 15 kilometer seperti semalam tetapi jalan di kampung tu memang dah tak bergerak. Kenderaan empat roda merupakan punca utama kesesakan jalan. Itu tak termasuk lagi dengan bas yang rosak dan sebagainya yang tersadai di tepi jalan yang menambahkan lagi kegawatan lalulintas itu. Bila dah sampai di kampug Besakih saya berhenti sekejap memandangkan dah tak boleh nak bergerak pun! Kemudian ada seorang ibu yang baru pulang dari pura duduk berhenti jugak kat sebelah saya, lalu saya pun bertanya pada ibu tu, ‘jauh lagi ke ibu pura Besakih tu dari kampung ni? Dan ibu menjawab ‘ya jauh lagi di dalam hutan sana tu’. Ye la saya nampak hutan tebal je kat depan tu… sebab pura tu terletak di kaki gunung Agung iaitu gunung terbesar di pulau Bali ni dan dipenuhi dengan hutan tebal. Bukan seperti kaki gunung Batur yang lembahnya bertasik dan dikelilingi kebun sayur. Saya bertanya sekali lagi bagi memastikan jawaban ibu itu dan ibu itu menjawab dalam nada yang sama ‘jauh lagi di sana tu’. Setelah berfikir dua tiga kali kata-kata yang diucapka oleh ibu itu, dan macet yang sangat teruk maka saya mengambil keputusan untuk berpatah balik sahaja. Lagi pun saya dah sampai dah di kampung Besakih ni, cuma tak sampai ke puranya sahaja [sekadar untuk memujuk hati sendiri]. Mengkelan juga sebab tak sampai ke destinasi sebenar yang hendak dituju setelah 2 jam bermotosiakal tanpa henti turun dan naik gunung. Memang teringin sangat untuk melihat lokasi sebenar yang dikatakan sebagai ‘pusat dunia’ itu dan dikatakan tempat bagi upacara ‘Dewa Turun Kabeh’ yang hanya berlaku sekali dalam tempoh 10 tahun. ‘Dewa Turun Kabeh’ adalah upacara amalan yang dilakukan oleh Hindu Bali dalam waktu ‘Panca Bali Krama’ dan ‘Dewa Turun Kabeh’ bermaksud dewa turun ke bumi untuk bermesyuarat. Menurut kepercayaan Hindu Bali dalam setiap 10 tahun sekali, para Dewa Hindu dari seluruh pulau Bali mahu pun yang di luar Bali akan turun bermesyuarat di pura Besakih ini. Jadi, penganut Hindu Bali mengadakan upacara di pura ini dan datang beramai-ramai sebagai suatu simbol untuk menyambut dan meraikan permesyuaratan para dewa Hindu tersebut. Di samping itu juga, mereka berharap agar mendapat keberkatan daripada para dewa yang telah turun ke dunia itu. Acara ini akan berakhir pada 27 April 2009 akan datang. Jadi, macet agak gawat juga apabila menjelangnya saat-saat akhir upacara tersebut. Saya meneruskan perjalanan pulang meninggalkan Besakih melalui jalan yang sama dan berharap mungkin suatu hari nanti ada kesempatan lain untuk ke mari lagi. Dua jam perjalanan pulang menjadikan keseluruhan perjalanan selama 4 jam dengan berhenti seketika untuk mengambil gambar sahaja….