English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, August 14, 2012

BERANGKAT MENINGGALKAN YOGYAKARTA

19.7.12 [Khamis]

Pagi ni, saya bangun seperti biasa untuk mendapatkan sarapan terakhir di hotel ni dan saya sangat menikmati hidangan Jawa ala Yogyakarta yang enak itu. Jam 12.00 pm nanti pesawat kami akan berangkat pulang ke Malaysia. Jadi, sarapan pagi ni santai-santai je sebab masih awal lagi. Lebih kurang dua jam gak la saya borak-borak sambil menikmati hidangan pagi tu sebelum masuk semula ke kamar untuk mengemaskan beg yang telah pun dikemaskan sebahagiannya malam tadi. Kemudian memastikan bahawa tiada barangan yang tertinggal di dalam bilik tu. Usai berkemas, saya membawa kesemua barangan saya turun ke lobi hotel untuk menyertai teman-teman yang lain mendaftar keluar.
Bersama teman-teman di Bandara Adji Soecipto Yogyakarta

Bersama teman-teman di Bandara Adji Soecipto Yogyakarta
Oleh sebab barangan saya tidaklah banyak sangat, hanya satu beg galas kecil dan beg komputer riba sahaja, jadi tak lah risau macamana nak masukkan ke dalam bas tu. Lepas je dah daftar keluar, semua barangan di masukkan ke dalam bas. Kira-kira jam 9.30 pagi, kami pun bergerak meninggalkan hotel dan lebih kurang 15 minit perjalanan kami singgah di sebuah kedai menjual barang cenderahati berupa ole-ole yang boleh dimakan dipertengahan jalan tu.
Bersama teman-teman di Bandara Adji Soecipto Yogyakarta
Bersama teman-teman di Bandara Adji Soecipto Yogyakarta
Kami semua turun dari bas dan singgah sebentar untuk membeli cederahati di saat akhir sebelum tiba di bandara. Tak banyak yang saya beli cuma biskut 'bakpia' yang dikatakan terkenal itu. Barangan lainnya saya kira hampir sama sahaja seperti yang ada di Malaysia. Ada juga barangan pelik lain seperti anak belut goreng dan keropok kulit goreng, tetapi saya tidak rasa ia perlu untuk dibeli.......Tidak lama kami di sini, lebih kurang 20 minit sahaja sebelum berlalu meninggalkan kedai jualan tu dan meneruskan perjalanan ke bandara dan tiba di sana 10 minit kemudian. Ooooo.... dekat je rupanya bandara ni dengan pusat bandar....tak la jauh sangat....
Bersama teman-teman di Bandara Adji Soecipto Yogyakarta
Tiba di bandara, kami mendaftar masuk dan menanti pesawat yang akan membawa kami ke Jakarta. Tiba di Bandara Soekarno Hatta lebih kurang jam 12.30pm. Dari sini kami perlu mengambil semula barangan dan mendaftar masuk untuk mendapatkan pesawat yang akan membawa kami ke Pulau Pinang plak....Kami menunggu ketibaan pesawat agak lama di sini sehingga Jam 4.30pm yang akan berangkan ke Pulau Pinang


Di bandara Soekarno Hatta, Jakarta
Jadi di sini, saya sempat mendapatkan makanan ringan sambil minum kopi terlebih dahulu sementara menanti pesawat. Mula cadang nak makan tengahari, tetapi mengingkatkan nanti dalam pesawat akan makan hidangan yang telah ditempah, maka saya pun membatalkan niat itu. cukuplah minum kopi dulu.....dah sudah minum kopi, saya terus menuju ke ruang pelepasan dan kebetulan pesawat pun dah tiba, jadi terus sahaja saya beratur untuk masuk ke dalam pesawat.....tamatlah sudah lawatan muhibbah ke Yogyakarta pada kali ini dengan harapan membunga agar dapat kembali lagi ke sini dengan tujuan yang sama iaitu mengeratkan kerjasama dengan UGM dalam bidang penyelidikan kearifan tempatan.......

No comments: