Friday, August 10, 2012

ACARA KEMUNCAK LAWATAN

17.7.12 [Selasa]
Sedang tiba di Falkutas Ilmu Budya, UGM untuk pendaftaran kolokium
Hari ni saya bersiap sedia dengan baju batik memandangkan ia merupakan kemuncak lawatan akademik ke UGM Yogyakarta sebab hari ni saya dan bebarapa rakan lain yang mewakili bidang kepakaran masing-masing akan membentangkan kertaskerja dalam majlis kolokium yang dianjurkan oleh Fakultas Ilmu Budaya [FIB], UGM dengan kerjasama Universiti sains Malaysia. Usai sarapan di hotel, kira-kira jam 8.00 pagi, kami semua menaiki bas menuju ke UGM. Tiba di UGM, kami terus dibawa menuju dewan tempat belangsungnya kolokium yang dijadualkan hari ini.
Sedang beratur untuk mendaftarkan diri menyertai kolokium
Sesampainya di dewan persidangan, kami semua terus sahaja naik ke tingkat satu untuk mendaftarkan diri yang turut juga disertai oleh wakil dari tuan rumah sendiri iaitu staf FIB, UGM.
Sedang menulis nama pada buku pendaftaran
Sedang mengemaskini 'powerpoint' pembentangan
Setelah mendaftarkan diri, saya terus sahaja masuk kedalam dewan berlangsungnya kolokium dan membuka komputer untuk melakukan persiapan pembantangan dan mengemaskini mana-mana maklumat yang perlu di dalam 'powerpoint'. Agak ramai juga perserta yang hadir terdiri daripada kalangan pensyarah dan mahawiswa sarjana muda dan sarjana UGM terutamanya dari FIB.

Membentangkan kertaskerja
Tidak berapa lama kemudian, pengerusi majlis memulakan acara bagi sesi pertama kolokium ini dengan menjemput wakil Ucaptama dari UGM untuk memulakan acara sambil mengalu-alukan kunjungan kami ke FIB, UGM. Kemudian ucapan balas USM dijemput pula oleh pengerusi majlis dan wakil Ucaptama dari USM memaklumkan tujuan kunjungan kami. Kemungkinan kolaborasi di antara kedua-dua universiti juga diusulkan dan bakal dimeterai kedua-dua pihak. Sesi pertama ini berlangsung selama lebih kurang satu jam.
Usai sesi pertama, sesi kedua pula menyusul dengan menapilkan pembentangang mengikut disiplin yang khusus dalam bidang kepakaran masing-masing dari UGM dan USM. Dalam sesi ini empat orang pembentang yang membentangkan kertaskerja diwakili oleh 3 orang dari USM dan seorang pembentang dari UGM. Saya diamanahkan untuk menjadi pembentang yang pertama dan kemudian diakhiri oleh wakil dari UGM. Setiap pembentang hanya diperuntukkan 15 minit sahaja untuk memperihalkan ide tentang kearifan tempatan. Jadi, setelah berlangsung selama lebih kurang 1 jam, sesi kedua ini pun berakhir lalu diikuti dengan sesi ketiga apabila pengerusi majlis menjemput semula kedua-dua wakil Ucaptama dari UGM dan USM untuk merumuskan keseluruhan pembentangan tentang kearifan tempatan. Setelah semuanya berakhir, kedua-dua pihak berpuashati dengan acara yang berlangsung secara santai namun imiah itu. Langkah seterusnya adalah untuk merealisasikan segala perbincangan dan persetujuan yang telah dimeterai dalam bentuk tindakan pada waktu-waktu yang mendatangkan. Menjelang tengahari, acara pun berakhir dan kami dijamu dengan hidangan tengahari ala Jawa yang memang enak. Menu ala-buffet itu disajikan di ruang legar dewan persidangan dengan turut disertai oleh semua pembentang dan peserta kolokium. Sambil makan tengahari itu, banyak lagi hal-hal yang dibualkan secara tidak rasmi dengan wakil dari kedua-dua pihak. Sementalahan perus sudah tengah lapar, saya sangat menikmati hidangan tengahari menu Jawa itu....

Desa wisata di Manding
Selesai menikmati hidangan tengahari itu, kami semua memohon diri untuk meninggalkan UGM dan mendapatkan bas yang setia menanti. Oleh sebab acara berikutnya adalah lawatan santai, jadi pihak urusetia mencadangkan agar kami balik semula ke hotel trlebih dahulu untuk menunaikan solat dan menukar pakaian yang lebih santai. Mana-mana peserta juga dibebaskan untuk melakukan aktiviti sendiri ataupun turut serta dalam kumpulan untuk acara santai berikutnya. Kami semua setuju dengan cadangan itu dan setibanya di hotel kami diberikan kemeja 'T' sahaja sebab lebih selesa. Setengah jam telah berlalu, semua rakan yang nak ikut serta telah sedia menunggu di lobi hotel dan kami pun masuk ke dalam bas untuk meneruskan acara. Destinasi kami yang pertama ini menuju ke Desa Wisata Mending yang merupakan sebuah perkampungan yang diwartakan sebaga desa pelancongan dengan oleh pemerintah Indonesia dengan identiti perusahaan kulit. Jadi, di desa ini perusahaan kulit dijadikan sebagai janaan ekonomi apabila dijualkan kepada para pencong yang datang ke sini. perjalanan dari kota Yogyakarta ke desa ini mengambil masa kira kira 1 jam menaiki bas dan melalui kawasan perkampungan yang musnah akibat letusan gunung Merapi yang lalu. kesan lahar gunung merapi yang mengering masih dapat disaksikan dan sebahagiannya yang telah disodok di timbunkan di tepi jalan. Menurut ibu Wati, Selepas kejadian letusan seluruh jalan raya  di situ tidak dapat dilalui oleh kenderaan kerana disaluti oleh lahar gunung berapi yang tebal. Jadi, penduduk begotong-royong membersihkan jalan raya serta turut membina rumah-rumah baharu bagi penduduk yang rumah mereka musnah dijilat lahar gunung merapi secara bergotong-royong. Dari penjelasa ibu Wati, masih nampak jelas semangat bergotong-royong yang menebal dalam diri masyarakat Jawa di Yogyakarta ni....

Pada awalnya saya ada la bercadang nak membeli barangan kulit di sini. Namun, akhirnya saya membatalkan niat itu sebab tak ada yang berkenan di hati. Lagi pun, bukan semua barangan kulit yang dijual adalah hasil buatan dari desa ini sebaliknya diimport dari China dan Thailand yang bahan buatannya adalah PVC dan bukannya kulit. Hanya ada beberapa sahaja barangan kulit buatan desa ini yang dijual di sini. Saya hanya menjengah ke dalam beberapa kedai sahaja terus menuju ke bas semula apabila tidak tertarik dengan barangan yang dijual di situ. Kami berada di sini pun tak lah lama sangat lebih kurang 30 mint je. Lepas tu, semua dah masuk dalam bas dah dan masing-masing nampaknya tidak membeli apaa-apa barangan kulit di sini....mmmm...
Tembi Rumah Budaya
Bila semua dah masuk dalam bas, kami pun bergerak menuju ke destinasi yang berikutnya iaitu Tembi Rumah Budaya yang merupakan muzium swasta yang menyimpan beberapa artifak tentang seni dan budaya Yogyakarta. Selain dijadikan sebagai muzium, rumah lama ini juga dijadikan sebagai hotel yang menyediakan beberapa buah chalet untuk dihuni oleh pelancong yang berminat. Memang cantik Tembi Rumah Budaya ni bukah sahaja dari segi dekorasi chalet bahkan juga lokasinya yang terletak di kawasan sawah padi serta mengadap gunung Merapi yang masih aktif itu. Kebetulan kami tiba di situ sewaktu hari merangkak senja dan dari kejauhan saujana mata memandang, kelihatan matahari yang mula melabuhkan dirinya di ufuk Barat memancarkan cahaya kemerahan lalu dipantulkan pada kehijauan sawah padi yang tebentang luas serta pada bangunan Tembi Rumah Budaya yang diperbuat daripada lapisan bata merah hingga menyerlahkan lagi keindahan warnanya....di bahagian belakan Rumah budaya ini turut dibina ruang persembahan kebudayaan bagi tontonan pelancong dengan sawah padi menjadi latar belakangnya. Namun pada waktu kami tiba di situ, tidak ada pertunjukan persembahan. Jadi tak dapat la nak tengok show....Kami berada di situ sehingga matahari tenggelam sebelum berlalu untuk meneruskan aktiviti berikutnya iaitu mendapatkan makan malam.

Sedang menunggu makan malam dihidangkan
Ibu wati membawa kami ke sebuah restoran yang menyediakan masakan Jawa dan bangunan restoran ini merupakan sebuah rumah agam kerabat Sultan Jawa, keturunan Hamengkobuwono. Rumah agam ini sangat besar dan didekorasi mengikut gaya istana Jawa. Rumah ini selain daripada berfungsi sebagai tempat kediaman kerabat diraja Jawa tersebut di bahagian atas, turut dijadikan sebagai ruang restoran di bahagian bawahnya. Di bahagian sisi kiri rumah dijadiakan kedai jualan dan bengkel perusahaan batik manakala di bahagian kanan pula dijadikan kedai jualan dan bengkel perusahaan perak. Kedua-dua perusahaan itu diuruskan oleh kedua-dua orang puteri kerabat diraja tersebut sementelahan beliau tidak memiliki anak lelaki. Restoran tu pulak adalah milik selisi keluarga. Jadi, dengan cara itulah keluaarga ini menjana ekonomi mereka.....
Masih menunggu hidangan sampai
Menu yang disediakan masih bercirikan Jawa dan rasanya juga relatif enak mengikut citarasa Jawa Yogyakarta. Kami merehatkan diri secara santai sambil menikmati hidangan malam di sini. Selesai makan, kami melihat-lihat sebentar di kedua-dua kedai cenderahati batik dan perak yang terdapat di situ. Sehinggalah semua selesai menikmati hidangan malam dan membeli-belah sikit di situ, kami pun berlalu pergi. Sebelum terus pulang ke hotel, kami sempat meminta ibu Wati agar singgah sembentar di Malioboro yang terkenal itu untuk melihat-lihat barangan jualan. Saya tidak bercadang membeli apa-apa malam ini kerana terlalu letih dan tidak berminat. Jadi, cukup sekadar menemkan rakan-rakan yang membeli-belah di pasar Malioboro. Lama gak kawan-ikawan ni shopping.... bila dah letih berjalan tu, saya kembali semula ke lokasi bas di pakir dan hanya menanti rakan lain di dalam bas sahaja..... dapat duduk dan berehat. Akhirnya saya kembali ke hotel pada malam itu dengan rasa mengantuk dan letih lalu terus tertidur....

1 comment:

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

11.15-11.45 airport
19.00-19.30 go to local resto
19.30-20.00 dinner
20.00-20.30 drop hotel

2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

08.00-09.30 go to borobudur
18.00-18.30 menuju local resto
18.30-19.00 dinner
19.00-20.00 drop hotel

3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

08.30-09.00 go to kraton
18.00-19.00 bukit bintang
19.00-19.30 dinner @bukit bintang
19.30-20.30 drop hotel

4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
tba c/out hotel
tba drop airport

Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.