English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, August 7, 2012

LAWATAN KE UNIVERSITAS GADJAH MADA



Memerhatikan proses mencanting batik [batik lukis] di lobi hotel
16.7.12 [Isnin]
Jam 4.30 pagi WIB azan Subuh telah kedengaran berkumandang melalui corong pembesar suara dari surau yang turut menjadi sebahagian daripada prasarana yang terdapat di hotel LPPConvention nih...saya pun bergegas bangun lalu mengambil wuduk untuk menunaikan solat. Usai solat saya merebahkan diri seketika di katil sementara menunggu sarapan pagi siap disediakan paada jam 6.00 pagi. Ketika jam menunjukkan pukul 6.00 pagi, saya pun turun ke kafeteria yang terletak di bawah tangga berhampiran bilik saya dan dipisahkan oleh sebuah kolam kecil yang dihuni oleh beberapa ekor ikan belaan. Ketika sampai di kafe tu, sudah telihat kelibat sorang rakan saya yang sedang duduk menikmati sarapan paginya. Saya terus menyapanya dan mohon duduk di meja yang sama. Tanpa lengah, saya terus mendapatkan hidangan yang disediakan secara buffet itu. Menunya adalah masakan Jawa yang enak itu..... dan sudah pastilah tidak ketinggalan nasi udeg yang terkenal itu. Dari cara buffet sarapan itu disediakan, nampak mewah sekali dan tidak sepadan dengan taraf tiga bintang yang dimiliki oleh hotel ini. Tambah mengujakan, sarapan pagi ini turut diiringi dengan iringan muzik Gamelan Jawa secara langsung oleh para pemain muzik yang berada di sisi ruang makan itu. Suasana ini memberikan nuansa kejawaan yang sebenar...Waahhh.....tambah nikmat rasanya sarapan pagi ini.....Variasi pilihan makanannya juga relatif banyak untuk sarapan pagi. Rasa macam makan tengahari la pulakkk..... Namun, untuk mengelakkan kekenyangan melampau, saya mengambil nasi goreng dalam kuantiti yang relatif sedikit sahaja dan melebihkan sayuran. Tidak ketinggalan dalam menu ni turut disediakan minuman jamu yang tersedia dalam empat botol daripada dua jenis jamu iaitu jamu khas untuk lelaki diperbuat daripada campuran madu dan jus beras manakala jamu untuk perempuan pula daripada campuran jus kunyit dan madu.

Tertarik dengan hasil batik lukis yang telah siap

Walaupun call time untuk aktiviti hari ini bermula pada jam 8.30 pagi tapi saya sengaja turun sarapan awal sebab nak lepak lama sikit menghadapai santapan pagi. Begitulah kebiasaannya yang saya lakukan apabila tinggal di hotel yang turut menyediakan sarapan pagi dalam pakej penginapannya. Saya ada banyak masa untuk berborak-borak dan menikmati makanan dengan kadar kepantasan suapan relatif sederhana agar keenakannya terasa. Jadi tidak lah tergesa-gesa, tambahan pula hidangan yang enak ini perlu dinikmati dengan tenang..... barulah nikmat...saya menjamahi sarapan pagi itu selama hampir dua jam, iaitu sehingga 8.00 pagi baharulah saya naik semula ke bilik untuk siap berdandan bagi melalui aktiviti hari ini. Pihak uru setia telah memaklumkan bahawa pemakaian busana hari ini adalah kasual dan semua peserta dikehendaki memakai kemeja-T yang mengandungi logo USM yang telah diberikan secara percuma itu manakala seluar bagi lelaki boleh sahaja memakai jeans ataupun slacks. Temanya adalah 'santai' katanya.....jadi saya pun mengenakan kemeja-T hitam itu dan dipadankan dengan seluar jeans biru lusuh.

Siap berdandan, saya terus sahaja turun dari bilik menuju terus ke lobi hotel sambil menanti rakan-rakan yang lain siap berdandan. Nampaknya disiplin semua peserta baik hari ini kerana menepati masa apabila berada di lobi hotel tepat jam 8.30 pagi seperti yang dijadualkan. Bila semua dah ada, ibu Wati menjemput kami masuk ke dalam perut bas yang telah sedia menanti. Bas bergerak menuju ke destinasi kami hari ini iaitu Universitas Gadjah Mada (UGM) yang terkenal itu. Seperti yang telah dipersetujui sebelumnya, kami menuju ke Falkutas Ilmu Budaya, UGM terlebih dahulu untuk bertemu dengan wakil dari situ untuk beramah-mesra. Malangnya, kesemua penjawat tertinggi fakultas tiada di pejabat waktu itu untuk menemui kami ekoran ada urusan rasmi universiti yang lain perlu mereka hadiri. Jadi kami pun membatalkan sahaja pertemuan pada hari itu di falkutas ini dan akan bertemu semula pada esok hari. Sejurus itu, kami terus sahaja menuju ke Pusat Studi Asia Pasifik, UGM bagi memenuhi acara kedua di UGM ni, iaitu pertemuan dengan pakar akademik dan penyelidik di pusat ini.

Di Fakultas Ilmu Budaya UGM, Yogyakarta

Ketibaan kami disambut dengan ramah-mesra oleh para pegawai dan penyelidik dari pusat studi ini sambil mempersilakan kami masuk ke dalam bilik yang disediakan untuk pertemuan tersebut. Pertemuan suai mesra kami dimulai dengan memperkenalkan wakil dari masing-masing institusi dan kemudiaan diikuti dengan pengenalan tentang tujuan kedatangan kami dan aktiviti yang dilaksanakan oleh pusat studi tersebut. Perbincangan turut membangkitkan isu kerjasama yang boleh dilaksanakan antara kedua-dua institusi terutamanya dari aspek penyelidikan. Kami turut dihidangkan dengan kudapan yang disediakan di dalam kotak dan secangkir teh 'o' panas. Pertemuan yang berlangsung hampir satu jam lebih itu diakhiri dengan pertukaran cenderahati antara kedua-dua institusi dan kami mengundur diri dengan iringan lambaian mesra daripada semua wakil Pusat Studi Asia Pasifik, UGM itu.
                                     
Pertemuan dan perbincangan di Pusat Studi Asia Pasifik, UGM

Bergambar ramai bersama staf Pusat Studi asia Pasifik, UGM

Selesai urusan di situ, kami melanjutkan lawatan dengan bergerak menuju ke institusi berikutnya dalam rangka jadual pertemuan di UGM ini, iaitu Pusat Kajian Lingkungan, UGM. Tidak seperti di Pusat Studi Asia Pasifik, di pusat ini kami hanya disambut dan bersuai kenal serta berbincang dengan satu orang wakil sahaja yang turut merangkap sebagai pengarah pusat ini. Pun begitu, topik dan intipati perbincangan adalah sama seperti dengan pusat sebelumnya iaitu tentang kemungkinan untuk melakukan kerjasama terutamanya dalam bidang penyelidikan kearifan tempatan. Pertemuan kami di sini turut disudahi dengan acara pertukaran cenderahati di antara kedua-dua institusi.



Bergambar ramai dan perbincangan di Pusat Studi Lingkungan Hidup, UGM

Usai urusan di Pusat Kajian Lingkungan itu, kami meminta ibu Wati membawa kami untuk mendapatkan makan tengahari sebab lawatan berkutnya akan berlangsung selepas waktu makan tengahari nanti. Ibu Wati lantas bertanyakan masakan apakah yang kami ingin nikmati tengahari ini. Semua rakan-rakan bersetuju untuk menikmati makanan Padang. Akur dengan permintaan kami, ibu Wati lantas memaklumkan kepada pemandu agar membawa kami se sebuah restoran khas menyediakan masakan Padang di kota Jogjakarta ini, iaitu Restoran Sederhana. Terletak tidak jauh dari UGM dan masih berada di tengah pusat kota, restoran ini relatif agak besar dan menghidangkan pelbagi variasi menu masakan padang. Setibanya di situ, kami disapa mesra oleh para pramusaji dan dipersilakan ke ruang makan khas yang telah ditempah oleh ibu Wati. Bila semua sudah duduk di meja makan, para pramusaji dengan pantas menghidangkan kami semua menu makanan yang telah ditempah sambil memaklumkan kepada kami bahawa kami boleh menyentuh dan memakan kesemuanya kera telah termasuk dalam pakej. Kami dimaklumkan demikian kerana lumrah di restoran Padang yang mengenakan polisi kalau sudah mengambil sebahagian daripada lauk yang dihidangkan maka harus dibayar walaupun tidak habis di makan ataupun sekadar untuk merasa sahaja. Jadi, istilahnya tidak boleh merasa sahaja tetapi harus dimakan kesemuanya. Dalam kes kami ni, tidak llah perlu takau-takut untuk menyentuh ataumengambil makanan yang disediakan sebab memang semuanya adalah hak kami dah....mmmmm....ok gak...Saya pun memang dah lama mengidam nak makan nasi Padang ni. Jadi, apa lagi makan lah sepuasnya... dan menu kegemaran saya yang tidak ketinggalan dihidangkan ialah 'kikil masak lemak cili api' dan 'otak lembu masak lemak kuning cili api'. Sayurnya pucuk ubi rebus dan cecah dengan sambal cili hijau... fuhhh.... berasappp....pun begitu, saya masih mengekalkan disiplin diet yang sama, iaitu meminimakan pengambilan nasi bagi mengelakkan ketidakselesaan perut. Minumannya pula adalah Teh Padang [teh 'o' tanpa gula] dan pencuci mulut turut disediakan selepas makan terdiri daripada buah-buahan.


Menjamu selera di Restoran Sederhana yang menyediakan masakan Minang

Alhamdulilllah... kami berjaya menghabiskan  kesemua lauk dan sayuran yang dihidangkan dengan mengamalkan cara makan yang sederhana kecepatannya dan tidak terlalu gopoh. Menyuap makanan sedikit demi sedikit dan akhirnya kesemua lauk berjaya dihabiskan dan nikmat makanan amat dirasai. Akhirnya, pembaziran makanan dapat dielakkan.... Bila dah kenyang, di kesempatan masa yang ada, saya pun mengambil peluang untuk menunaikan solat jamak di surau yang turut disediakan dalam ruangan restoran itu. Oleh sebab mengelakkan daripada berpusu-puu dengan kaum wanita, saya mengambil kesempatan mendahului untuk solat di ruang surau itu. Bukan apa, di Indonesia tiada pengasingan antara ruang surau lelaki dan perempuan. Sebaliknya, lelaki dan wanita solat dalam ruang surau yang sama. Kebetulan pulak ruang surau di restoran ni relatif kecil jadi saya solat dulu lah...berganti-ganti dengan wanita.
Menenti hidangan disediakan selengkapnya untuk disantap
                                      
Setelah cukup berehat dan solat, kami masuk semula ke dalam perut bas dan bergerak meninggalkan restoran menuju ke kampus UGM semula untuk melakukan lawatan dan pertemuan terakhir untuk hari ini. Masa ni saya mula perasan sesuatu apabila ibu Wati memberikan wang kepada pemandu untuk diberikan kepada pengawal keselaman di pintu masuk dan keluar kampus UGM. Saya bertanyakan kepada ibu Wati untuk wang tersebut diberikan kepada pengawal keselamatan kampus. Ibu Wati kata, sebenarnya kenderaan yang memasuki kampus UGM dikenakan membayar wang untuk pakir kenderaan di dalam kampus. Polisi ni baharu sahaja dilaksanakan katanya....ooo... patut la sebelum ni saya pernah gak datang ke UGM ni dengan kenderaan tapi tak pulak dikenakan bayaran.....polisi baharu rupanya....


Lawatan di Pusat Studi Pariwasarta, UGM

Usai membayar pakir, bas terus bergerak menuju ke Pusat Studi Pariwisata, UGM kerana kami akan menziarah ke situ untuk bertemu dan bersuaikenal dengan para staffnya. Ketibaan kami disambut mesra oleh mereka dan kami dipersilakan menuju ke ruang mesyuarat. Sama seperti sebelumuya, di pusat ini kami turut membincangkan kemungkinan untuk melakaukan kolaborasi dalam beberapa aktiviti tertentu yang berkisar sekitar bidang kearifan tempatan. Pertukaran cenderahati turt dilakukan di sini dan kedua-dua pihak berpuas hati dengan perbincangan kami. Secara dasarnya, kesemua institusi yang kami singgahi di UGM ni berbesar hati menerima kehadiran kami dan amat mengalu-alukan sebarang kerjasama di antara kedua-dua universiti iaitu UGM, Indonesia dan USM, Malaysia.
Melihat-lihat sambil membeli-belah di Kampung Kraf Kasongan

Acara lawatan dan suaikenal yang kami di UGM hari berakhir kira-kira jam 4.30 petang dengan harapan menggunung agar dapat berkolaborasi dengan pusat-pusat studi yang telah kami kunjungi tadi. Oleh sebab malam cepat tiba di sini, jadi untuk tidak membuang masa, dari kampus UGM ibu Wati terus sahaja membawa kami menuju ke Kampung Kraf Kasongan yang terletak di Kasongan. Kira-kira 20 minit perjalanan kendaraan dari kota Jogjakarta untuk tiba di sini. Kasongan merupakan kampung yang khas menjual barangan kraf daripada bahan tempatan. Tiba di sini, saya turun dan singgah di beberapa kedai menjual kraf dan akhirnya membeli satu cenderahati untuk kegunaan hiasan rumah yang diperbuat dari buluh. Saya tidak berkeinginan untuk membeli-belah dalam lawatan ini kerana malas nak bawa barang banyak-banyak naik flight. Rakan-rakan yang lain sibuk juga membeli-belah sehingga waktu yang ditetapkan hanya 30 minit untuk acara ni, dah melebihi sehingga saatu jam. Banyak gak kengkawan yang shopping sakan di sini...mmm...

Makan malam menu Jawa

Setelah satu jam lebih sikit berlalu, semua rakan telah pun masuk ke dalam bas. Tapi ada sorang lagi pulak yang tak habis shopping dan terpaksalah kami semua menunggunnya di dalam hingga selesai membeli belah untuk keperluan keduri katanaya.....cenderahati di sini murah katanya sebab harganya cuma 50 Sen duit Malaysia je satu unit. Jadi dia cadang nak beli seribu unit, tapi penjual tu tak sempat nak kira banyak sangat dan waktu dah suntuk untuk kami bergerak. Jadi dia dapat beli lima ratus unit jer....tu pun kira ok lah... katanya....mmmm....Bila semua barang dah dimasukkan ke dalam bas, kami pun terus bergerak meninggalkan Kasongan menuju ke kota Jogja semula dan terus singgah di restoran yang menghidangkan maskan Jawa untuk mendapatkan makanan malam.....mmmm.....Hidangan masakan Jawa malam ni pun enak juga.....seperti sebelumnya......Usai makan malam, kami terus sahaja pulang ke hotel dan selepas solat saya rasa mengantuk sangat dan terus tidur.......


Makan malam menu Jawa


No comments: