Sunday, August 7, 2011

HARI-HARI DI VIENTIANE

Vientiane, Laos
16.7.11 (Sabtu)

Pagi ni, usai berkemas, awal-awal lagi saya terus keluar untuk mencari sarapan pagi. Cuaca agak mendung dn kemungkinan akan hujan lagi hari ni rasanya. Saya terus bergerak menuju ke restoran Nazim untuk mendapatkan sarapan. Malangnya, restoran ni masih belum buka lagi sebab tiada perkhidmatan sarapan pagi di sini. Lalu saya pun teringat untuk mengambil gambar masjid dari dekat sebab semalam saya tidak sempat untuk menghampirinya kerana cuaca hujan dan masa yang agak tergesa-gesa. Jadi pagi ni saya ingin mengambil kesempatan itu. Malangnya, lorong yang perlu dilalui untuk sampai ke masjid itu di halangi oleh beberapa ekor anjing yang menyalak dengan ganas je bunyinya. Anjing-anjing tu sebenarnya milik tuan kedai makan yang terdapat di tepi laluan untuk ke masjid itu.

Pandangan Vientiane dari balkoni guesthouse

Lepak jap di balkoni guesthouse

Oleh sebab tidak mahu kecoh dengan anjing-anjing tu, saya terpaksa membatalkan niat untuk mengampiri masjid itu. Insyaallah, jika diizinkan Allah, akan dapat la saya menghampiri masjid itu dan mengambil gambarnya dari dekat....kemuadian nanti mungkin boleh.... oleh sebab perut pun dah lapar dan restoran halal mulim masih belum ditemui, maka saya pun memutuskan untuk singgah di cafe ’Scandanavian Bakery’ yang terletak tidak jauh dari hotel penginapan saya. Masuk ke dalam cafe tu, saya terus memesan roti dan kopi dengan harga 25,000 KIP (RM9.35). Ok gak la...

Jalan-jalan cari sarapan

Sarapan Pagi telor, roti dan kopi

Sedang saya menikmati sarapan tu, seperti yang dijangka, tak perlu tunggu petang... pagi-pagi tu juga hujan turun. Alhamdulillah... bertambah nikmat pula rasanya saya menikmati hidangan pagi tu dengan kedinginan cuaca hujan pagi. Namun dalam hati berkata, ’sah lah petang ni juga saya akan bergerak ke Hanoi...’ sebab tak ada apa sangat dah yang dapat saya tinjau di sini... jadi usai sarapan tu, saya terus ke pejabat ejen pelancongan berhampiran untuk menempah tiket bas ke Hanoi. Saya memilih untuk nai ’sleeper bus’ dengan tambang USD35 dan akan bergerak pada jam 5.00 petang nanti.

Inpeng temple

Waterfront sungai Mekong, Vientiane

Bila dah beli tiket tu, saya pun terus bersiar-siar sebab waktu masih pagi lagi dan saya hanya akan kembali semula ke hotel sebelum waktu daftar keluar iaitu jam 12.00 tengahari. Destinasi yang saya kunjungi pagi ni adalah Lao National Museum yang lokasinya terletak berhadapan dengan Lao Cultural center dengan kadar masuk sebanyak 10,000 KIP. Oleh sebab aktiviti fotografi adalah dilarang dalam muzium nih, maka tiada gambar di dalam muzium yang boleh diambil. Sebagai sebuah Muzium negara, keadaan muzium ni agak sederhana sahaja samada dari segi prasarana mahupun koleksi. Pun begitu, koleksi pameran yang di hidangkan amat menusuk jiwa terutamanya sejarah perjuangan rakyat Laos dalam usaha mencapai kemerdekaan daripada penjajahan Perancis.

Di tepian sungai Mekong

Di tepian Sungai Mekong

Lebih kurang 1 jam setengah saya berada di dalam muzium tu, kemudian saya keluar dan bergerak pula menuju ke Stadium Anouvong. Saya tak masuk dalam stadium ni, Cuma ambil gambar kat depan pintu masuk stadium tu je. Lagi pun tak ada apa-apa acara menarik yang berlaku dalam stadium tuh. Dari situ, saya terus berjalan ke waterfront di persisiran sungai Mekong dan ternampak sebuah restoran muslim yang bernama Restoran Fatima. Ni satu lagi restoran halal yang turut menyediakan menu masakan Malaysia. Tokeh kedai ni merupakan India Muslim yang berkahwin dengan wanita Lao dan membuka restoran di sini. Lokasinya terletak di waterfront yang menghadap sungai Mekong. Saya pun singgah di sini seketika untuk menghilangkan lelah sambil memesan minuman jus manggo lassi. Oleh sebab masih awal lagi, jadi saya tidak memesan makan tengahari namun berjanji akan datang semula ke sini nanti untuk mendapatkan makanan tengahari.

Usai menghilangkan lelah tu, saya terus bergerak menuju ke hotel sebab jam sudah semakin menghampiri jam 12.00 tengahari. Setibanya di hotel, saya terus masuk ke kamar dan berkemas apa yang patut dan terus turun semula ke lobi untuk daftar keluar. Selesai urusan tu, saya memohon untuk meninggalkan beg di dalam setor simpanan barang. Dah simpan barang, saya terus keluar semula sebab saya hanya akan dijemput dari lobi hotel ni pada jam 5.00 petang. Jadi, saya keluar mencari beberapa barangan yang saya teringat nak beli di Vientiane nih. Setelah mendapatkan barangan yang saya ingini, terus sahaja saya menuju ke restoran Fatima semula sebab perut pun dah lapar dan jam menunjukkan jam 2.00 tengahari dah. Saya memesan nasi goreng kambing dan sup ayam untuk hidangan tengahari nih. Rasanya ok gak la, tapi saya rasa makanan di restoran Nazim relatif lebih sedap.

Restoran Istanbul

Cultural centre

Saya bersantai-santai je menikmati makan tengahari di restoran Fatima tu dan bila rasa dah lama sangat, saya pun meneruskan perjalanan dan singgah di sebuah kedai buku lalu mendapati ada buku yang menari untuk dibeli. Saya pun membelilahs ebuah buku di Vientiane nih...dari kedai buku tu, saya meneruskan perjalanan menggaluri sepanjang persisiran sungai Mekong menuju ke Patung Anouvong yang menjadi mercutanda Waterfront Vientiane dan terletaka di Anouvong Park. Patung ni dibina dengan bahagian mukanya menghadap sungai Mekong. Terdapat juga beberapa wanita yang melakukan upacara keagamaan dihadapan patung tersebut sambil memasangkan colok di bahagian tapak patung tersebut.

Lao National Museum

Anouvong Stadium

Restoran Fatima

Mengikut papan tanda yang tertulis dihadapan masjid tu, Masjid Jamia VTE ni telah dibina sejak 1970 oleh masyarakat Muslim Laos. Oleh sebab mengejar masa, saya tidak berada lama di situ sebab usai mengambil gambar, saya terus beredar dan Alhamdulillah anjing-anjing tidak lagi menghalangi laluan saya. Dari situ saya meneruskan perjalanan menuju ke satu lagi destinasi yang ingin saya lawati iaitu Patukay – That Luang. Sebelum tiba di situ, saya singgah seketika di Muzium Sisaket namun tidak masuk ke dalamnya ekoran kesuntukan masa. Jadi, saya hanya mengambil gambar sahaja di situ. Meneruskan perjalanan ke Patukay – That Luang , ni pun sebenarnya satu lagi mercutanda Vientiane dan telah dibina sejak lama dahulu dan binaannya menyerupai binaan ’Charles de Gulle’ yang terknal di Paris tu. Tidak hairanlah kenapa ia dibina sedemikian kerana Laos pernah dijajah oleh Perancis suatu ketika dahulu. Sama seperti Charles de Gulle di paris, Patukay – That Luang turut di bina di tengah-tengah bulatan jalan dan jalan utamanya adalah Avanue Lane Xang yang menghadap kediaman presiden.

Menu makanan Malaysia di restoran Fatima

Minum Jus di restoran Fatima

Memang agak tergesa-gesa juga saya berada di sini keran lokasinya yang sangat luas itu dan masa saya untuk kembali semula ke hotel sudah semakin hampir. Setelah mengambil gambar seketika, saya pun meneruskan perjalanan balik semula ke hotel dan tiba pada jam 4.30 pm. Ok gak la sebab tak lewat sangat. Setibanya di hotel, saya terus mengambil beg dan duduk menanti untuk dijemput oleh ejen pelancongan.
Makan tengahari di Restoran Fatima

Chao Anouvong Statute di Anouvong Park

Masjid Jamek Vientiane yang dibina sejak 1970 oleh Muslim Laos

Masjid Jamek Laos

Rumah teres yang dihuni oleh masyarakat Muslim Laos di hadapan Masjid Jamek Laos

JALAN-JALAN SEBELAH PETANG

Muzium Sesaket

Patukay-That Luang

Avannue Lane Xang

putryfara said...

senang tak dpt mknn halal kat sane??rate harge??

Penjejak Badai said...

pegi tak ajak

Bin Basra said...

putryfara
makanan halal ada kat sekitar bandar tu je dan boleh didatangi dengan berjalan kaki. pergi je ke 'waterfront' boleh jumpa restoran Fatima. harganya boleh la 'harga pelancong'. Dalam RM10 untuk seorang makan.

penjejak badai
ada gak ajak beberapa rakan, tapi semuanya tak jadi pergi. so, 'backpack' solo je la! Insyaallah, lain kali nak ikut boleh je!!!

Penjejak Badai said...

yeah..cantik...bagi abis pengajian sini dulu..pastuh nak menjelajah gak..nk p sorang pemulaan ni xberapa brani sgt..

azzad said...

cadang nak p bangkok, pataya, chengmai, chengrai, maesai,mynmar hujung bulan nov ni.
pengangkutan, keretapi, bus, balik naik airasia dari chengmai ke hatyai dan balik ke malaysia naik keretapi