English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Monday, July 6, 2009

Tianenmen Square & Forbidden City

Penerbang dari Urumqi berangkat pada waktu malam semalam dan sampai di Beijing pada jam 11.00 malam. Dari airport naik 'shuttle bus' ke pusat bandar Beijing. Dari pusat bandar menuju ke 'guest house' menaiki teksi. Jam 12.m00 malam baru jumpa 'guest house' tu dan terus check-in.



Di sebelah paginya saya bercadang untuk ke Tembok Besar Cina yang terletak di Badaling dengan menaiki bas. Tetapi disebabkan sudah agak lewat saya difahamkan bahawa bas yang menuju ke Badaling tidak beroperasi pada hari tersebut. Saya memang sangat kecewa kerana sekiranya saya tidak dapat ke Tembok Besar pada hari ini bermakna saya akan terlepas untuk melawat ke sana kerana esok saya akan berangkat pulang ke Malaysia. Telah diusahakan tetapi malang.... gagal juga untuk ke Tembok Besar Cina tu...Saya tidak berlengah lagi dan terus melawat ke dua buah lokasi yang berikutnya iaitu Tianenmen Square dan Forbidden City yang bersejarah itu.



Memang luas ke dua-dua lokasi ini terutamanya Forbidden City. Sebenarnya satu hari suntuk sahaja masih tidak mencukupi untuk melawat keseluruhan Forbidden City ni. Sampai ke petang juga lah saya melawat kawasan tu secara sambil lalu sahaja. Kaki pun dah letih untuk bergerak ditambah lagi dengan cuaca yang relatifnya panas dan kering. Tetapi memang rasa berbaloi walaupun masih tidak dapat mengubati kehampaan tidak dapat berkunjung ke Tembok Besar Cina tu.....

No comments: