English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, July 7, 2009

Bird Nest & Water Cube

Dihadapan stesen 'subway' di perkampungan sukan Olempik, Beijing

Balik Dari Forbidden City berehat kejap kat guest house. Lepas tu sebelah petangnya saya menuju pula ke lokasi berikutnya iaitu Bird Nest dan Water Cube yang merupakan mercutanda baru Beijing yang terbina sempena pengajuran sukan Olimpik 2008. Disebabkan malamnya lewat hingga jam 10.30 pm dan kemudahan 'subway' yang murah [hanya 1 Yuan sahaja] maka memberikan ruang dan peluang untuk saya melawat ke sini kerana ini merupakan hari terakhir saya berada di China ni.



Saya naik dari stesen subway di Gulou tempat saya menginap dan turun di Olympic Green Station dan berjalan kaki menuju ke lokasi yang dituju.



Bird Nest dan Water Cube ni terletak bersebelahan sahaja, jadi saya dapat melawat kedua-duanya serentak. Lokasi acara suakan Olimpik ni memang besar dan luas. Kagum juga saya seketika...



Saya melawat ke lokasi ini pada sebelah petang kerana inigin menikmati keindahan kedua-dua mercutanda ini pada sebelah siang dan sebelah malam. Kerana waktu malam lampu akan dipasangkan pada kedua-duanya dan memberikan suatu kesan pencahayaan yang indah yang tidak dapat dilihat pada waktu siang.



Lagi pun saya tidak ada masa lain lagi untuk datang ke sini melainkan petang ini sahaja....Besok subuh-subuh lagi saya akan berangkat pulang tanpa dapat menikmati keindahan pengalaman berada di Tembok Besar Cina yang terkenal itu....

3 comments:

Malaysia Tanahairku said...

wah indahnya ikut ikut dr hehehe

Penjejak Badai said...

dr..mai tgk show kami 21julai...NVRCORP..kad akan menyusul kemudian

zubin said...

nice place, I have never been to Beijing, only to Shanghai. Cuma beijing airport recently, so how's the city?