English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Sunday, June 21, 2009

Urumqi ke Khotan



[3.6.09 – 4.6.09] Jam 12.00 tengahari, bermula dari Urumqi ini saya meneruskan perjalanan untuk kembara kali ini merentasi Lalaun Sutera yang terkenal itu bagi menjejaki tapak-tapak yang telah ditinggalkan oleh para pengembara dan pedagang zaman silam.



Dari Urumqi saya menaiki bas yang dikenali sebagai ‘Sleeper Bus’ kerana tempat duduk dalam bas ni bukanlah kerusi tetapi katil yang digunakan untuk baring dan tidur. Sleeper Bus digunakan kerana perjalanan saya ke destinasi seterusya iaitu Khotan mengambil masa kira-kira 24 jam merentasi ‘Karakoram Highway’ yang terkenal itu.



Bukan itu sahaja, yang lebih menariknya perjalanan menaiki bas ni turut melalui sebuah padang pasir yang tidak kurang terkenalnya di sepanjang laluan sutera sebelah sini iaitu ‘Taklamakan Desert’.



Malangnya, ketika perjalanan bas melalui 'Taklamakan Desert' hari sudah malam dan saya sudah tertidur dan bila bangun pagi kawasan padang pasir itu pun dah berakhir. Sepanjang perjalanan bas ini melalui kawasan gurun yang kering dan tandus serta oasis yang menjadi penempatan penduduk Uighur yang mengusahakan perladangan

No comments: