Segala catatan dalam ruangan ini merupakan ekspresi pengalaman peribadi yang empunya diri terhadap perkara yang dilalui sepanjang hijrah kehidupan, pengembaraan dan aktiviti performance sama ada yang diperhatiakan mahupun yang dihasilkan. Justeru, dengan penuh takzimnya dipohon agar segala kutipan yang diambil daripada catatan ini haruslah disandarkan kepada yang empunya diri dan sudah tentunya terlebih dahulu mendapat keizinan.
Thursday, April 23, 2009
SAJEN KEMATIAN
Masyarakat Hindu Bali terdiri daripada 4 kasta yang utama iaitu Brahmana, Agung, Gusti dan rakyat biasa. Bagi tiga kasta teratas iaitu Brahmana, Agung dan Gusti mungkin tidak begitu bermasalah dalam menyediakan sajen kematian ahli keluarga mereka kerana golongan ini lazimnya adalah keturunan yang berada dalam masyarakat Bali. Pun begitu, sajen kematian adalah ‘relatif sangat mahal’ bagi orang biasa yang kurang berkemampuan sehingga mereka tidak berupaya menyediakannya sendirian.
Menurut kepecayaan Hindu Bali, mayat orang yang meninggal perlu dibakar dan dalam masa yang sama juga sajen perlu disediakan. Nah! Penyediaan sajen ini yang memakan belanja yang mahal kerana keluarga yang masih hidup perlu menyediakan sajen yang perlu dihantar ke pura di Besakih yang terkenal itu dan juga untuk setiap puara yang terdapat di seluruh pulau Bali ini yang jumlahnya beratus buah. Bayangkan, dalam satu desa sahaja terdapat paling kurang 3 buah pura, itu tidak termasuk pura yang terdapat dalam setiap buah rumah penduduk. Kemudian didarab dengan jumlah semua desa dan didarab lagi dengan jumlah kecamatan lalu didarab pula dengan jumlah kabupaten. Jumlahnya, itulah tadi hampir ratusan buah pura di dalam provinsi Bali. Jadi, lazimnya kalau sebuah keluarga dalam kalangan kasta biasa ada kematian maka mayatnya akan dikebunikan terlebih dahulu kerana upacara penkebumian tidak memerlukan sajen yang banyak dan rinci. Kemudian dalam tempoh 3 tahun selepas dikebumikan ataupun jumlah kematian mencapai 50 orang [tergantung mana satu yang dahulu tetapi tempohnya tidak boleh melebihi daripada 3 tahun] maka kubur perlu digali semula dan mayat akan dikeluarkan untuk dibakar. Penyediaan sajen untuk upacara pembakaran ini akan dikongsi bersama oleh 50 keluarga yang terlibat secara bersama. Abu mayat yang telah dibakar tadi akan dihanyutkan ke laut dan memerlukan sajen juga untuk upacara ini. Kubur yang sudah digali tadi boleh digunakan semula untuk menanam mayat yang lain. Sekiranya mayat dibiarkan dikembumikan terlalu lama dan tidak dibakar serta diberikan sajen, dipercayai bahawa rohnya akan sentiasa berkeliaran kerana tidak tenteram ekoran tidak diberikan sajen. Selepas diberikan sajen dan abu mayat dihanyutkan ke laut maka suatu penyucian telah dilakukan dan roh tidak akan berkeliaran lagi kerana telah bersih dan suci. Tujuan pembakaran mayat itu menurut kepercayaan Bali adalah untuk mengembalikan semua lima elemen jasad yang terdiri daripada tanah, air, api dan angin kepada kosmos. Dengan itu, roh akan berlalu untuk mencari kehidupan barunya melalui ‘reincarnation’ atau kelaiharan semula. Disebabkan upacara pembakaran mayat ini dilakukan secara berkelompok dan hanya berlaku pada hari-hari tertentu mengikut kalendar Bali maka sekarang upacara ini telah turut dimasukkan dalam pakej pelancongan Bali.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment