English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com
Showing posts with label Belgium 2011. Show all posts
Showing posts with label Belgium 2011. Show all posts

Friday, May 6, 2011

INILAH... BRUXXELS!

Bersama pemilik hotel yang berasal dari Morokko

5.4.11 (Selasa)
Pagi ni lepas solat terus kemas-kemas barang sebab tengahari nanti nak gerak ke Belanda plak dah. selesai berkemas terus turun ke lobi hotel yang turut merangkap sebagai cafe untuk mendapatkan sarapan pagi. Alhamdulillah... kat hostel ni sarapan pagi turut disediakan... mudah la sikit sebab tak payah susah-susah nak cari sarapan pagi.

Sedang menikmati sarapan pagi yang disediakan oleh pihak hotel

Memulakan jelajah kota Brussels

Saya dan Miji turun dulu untuk medapatkan sarapan pagi. Oleh sebab dua rakan tu masih belum turun lagi, jadi kami pun bersantai-santailah sambil menikmati sarapan tu. Sempat la pulak sembang-sembang dengan tuan punya hotel tu dan ambil gambar la plak sekali. Menurut katanya, selain daripada menjalankan perniagaan perhotelan ni, dia juga bekerja sebagai editor di syarikat TV tempatan Bruselles. OOO..... begituuu... tidak lama kemudian Kak Imah dan Kak Yati turun dan turut menyertai kami bersarapan pagi.





Kami bersarapan sehingga kira-kira jam 9.00 pagi dan kemudian terus keluar untuk meneroka kota Brussels ni sebelum tibanya waktu tengahari nanti. Kami berjalan kaki menuju ke pust kota Bruxxels yang turut menjadi kota tumpuan pelancong kerana konteks sejarahnya. Kami hanya bersiar-siar di pusat umpuan pelancong di tengah kota sambil melihat-lihat cenderahati yang berkenan di hati.





Oleh sebab Belgium ni sangat terkenal dengan pengeluaran cokelat, maka kami pun tidak melepaskan peluang untuk melawati kedai cokelat sambil menikmati keenakannya. Terdapat pelbagai jenis cokelat yang dihasilkan di sini dan rasanya pun sangat enak. Pun begitu, perlu juga berhati-hati dan pastikan dahulu kandungannnya sebelum membeli atau menikmatinya.





Maklumat ni saya dapati melalui pelayan sebuah kedai cokelat yang berasal dari Kalimantan, Indonesia. Sebaik mengetahu kami dari Malaysia, dia dengan peramahnya menerangkan kepada kami jenis-jenis cokelat yang terdapat di kedai tempat dia bekerja tu. Sambil tu, pelayan tu juga menerangkan jenis-jenis cokelat yang halal dan tidak halal. Yang tidak halal tu kerana ramuannya turut mengandungi alkohol mahupun gelatin dari sumber yang tidak halal. Mmmmmm......





Dua tiga buah kedai cokelat juga la yang saya singgahi dan di kesempatan itu, saya pun cuba menikmati beberapa jenis cokelat dan termasuklah cokelat yang cukup terkenal iaitu cokelat straberry. Sebenarnya, selain daripada straberry, banyak lagi buah yang boleh dijadikan cokelat kat Belgium ni. Bak kata, semua jenis buah lah boleh dijadikan bahan untuk buat cokelat nih.... dan memang sedap semuanya....mmmmmhhh...





Puas makan cokelat, kami terus bersiar-siar di kota itu dan tentunya tidak lupa untuk berposing....bangunannya pulak tu memang cantik-cantik. Jadi, untuk mengelakkan penyesalan, maka snaplah seberapa banyak gambar untuk diabadikan dalam memeory...bila dah mengenali kota Bruxxels, barulah terasa keindahannya dan rasa terkilan pulak sebab duduk satu malam je kat sini.... tapi nak buat cam ne... masa yang kami ada sangat menghimpit dan tidak mengizinkan untuk kami berada lebih lama di kota cokelat ini.



Posing dengan Mijie jap!

Usai menikmati cokelat, berposing dan melihat-lihat cenderahati, kami pun bercadang untuk mendapatkan makan tengahari tetapi setelah pulang ke hotel dulu. Oleh sebab tidak mahu kelewatan keretapi, kami sampai di hotel pada jam 12.30 pm dan terus mengambil semua beg lalu mengucapkan selamat tinggal kepada tuan punya hotel. Keluar dari hotel tu, kami terus menuju ke sebuah restoran Siam halal.... bayangkan betapa mudahnya untuk mendapatkan makanan halal di kota Bruxxels ni.... hinggakan kedai Siam halal pun terdapat di sini. Letaknya pun tidak lah begitu jauh dari stesen keretapi dan hotel tempat kami menginap tu. Cuma hingga sejauh ini kembara saya.... masih lagi belum menemui sebuah kedai makan Melayu pun...mmmmm....

Posing dengan Mijie jap!

Posing dengan Mijie jap!

Bila dah masuk kedai Siam halal tu, baru la saya tau rupanya tuan punya kedai makan tu adalah orang Arab (tak pasti plak asal mana) cuma tukang masaknya yang diimport dari Siam.... Jadi hidangan yang disediakan tu adalah ciri-ciri citrasa Siam sikit. Tapi citarasa Arab pun ada gak sikit.... kira macam 'fusion' la makanannya....Makan tengahari ni saya pesan nasi goreng je sebab rindu nak makan nasi goreng la plak... ok la jugak rasanya...

Posing dengan Mijie jap!

Posing dengan Mijie jap!

Sembang punya sembang sampai terlupa la plak waktu. Sedar-sedar dah jam 2.00 pm dah. Apa lagi, kami pun bergegas membuat bayaran dan terus bergerak ke stesen sentral. Nasib baik la stesen sentral tu tak jauh sangat dari situ, jadi sempat la kami sampai di sana dan terus mengambil keretapi yang bergerak pada jam 2.18 pm menuju ke Amsterdam, Belanda.

Posing dengan Mijie jap!

Posing dengan Mijie jap!

Posing dengan Mijie jap!

Posing dengan Mijie jap!

Posing dengan Mijie jap!














Ni dia kedai cokelat Belgium...jemputlah masuk!

Ooo... cam ni rupanya cara buat cokelat strabery tuuu...

Haa... ni ha cokelat strabery Begium!


Tak tau nak beli yang mana.... semuanya sedap-sedap belaka


Mmm... sedang menikmati cokelat strabery di hadapan kedai cokelat

Strabery cokelat yang tersedia untuk dijual


Datang ye ke kedai cokelat Belgium









MENUJU BRUSSELS, BELGIUM

Sedang menikmati makan tengahari (tuna salad) di dalam keretapi

4.4.11 (Isnin)
Pagi ni nampaknya masih hujan di Zurich yang berlangsung sejak malam tadi lagi. Usai solat subuh, saya berkemas barang untuk daftar keluar hotel hari ini. Waktu daftar keluar adalah jam 12 pm. Jadi sebelum tu, kami bercadang nak membeli cenderahati di kedai berhampiran. Walaupun hari masih hujan, kami gagahkan juga untuk berjalan mencari kedai yang buka. Malangnya tiada satu kedai pun yang buka waktu pagi jam 8.30 pagi ni. Saya pun bertanya di kedai roti yang telah mula beroperasi mengenai waktu perniagaan kedai cenderahati. Jawapannya ialah pada jam 9.30 pagi ataupun 10 pagi baru kedai cenderahati buka.

Sedang menikmati makan tengahari (tuna salad) di dalam keretapi

Oleh sebab tidak mahu ketinggalan keretapi, kami pun bercadang untuk membatalkan niat menunggu kedai buka untuk membeli cenderahati tu. Jadi, kami pun kembali semula ke hotel dan mengambil semua barang-barang dan terus daftar keluar. Dalam hujan renyai-renyai tu juga kami bergerak menuju ke stesen keretapi. perut pun dah lapar dan harapnya ada kedai makan yang buka di stesen nanti. Alhamdulillah.... memang kedai makan kat stesen ni dah buka dah....

Di luar stesen keretapi Brussels

Bukan kedai makan sahaja, kedai cenderahati pun dah buka kat sini. Saya tiedak beradang untuk membeli cenderahati jadi hanya duduk di cafe sambil menjaga barang-barang kawan-kawan lain yang membeli cenderahati. Malangnya cafe yang saya duduk tu masih belum beroperasi. Saya duduk kat situ sebab cafe ni menjual makanan berasaskan 'makanan laut' tapi hanya akan mula beroperasi pada jam 10 pagi. Nak tak nak duduk je la kat situ sebab beg kawan-kawan dah letak kat situ.... tunggu je lah....


Baru tiba di stesen keretapi Brussels

Bila kawan-kawan semua dah kembali dari membeli-belah tu, kami pun terus bergerak dari situ untuk menuju ke platform untuk mendapatkan keretapi. Sebelum sampai di platform tu, kami sempat membeli roti dan kopi di cafe berhampiran dan nanti boleh dimakan dalam keretapi. Jam 10 pagi, keretapi yang di nanti pun tiba dan kami terus masuk ke dalam koc kelas pertama.


Di Hadapan Hotel Les Patriotes, milik orang Moroko tempat menginap di Brussels

Dalam keretapi tu juga kami menikmati makanan pagi dan sempat juga makan tengahari sekali. Keretapi menuju ke Belgium ni akan transit di Frankfurt dulu dan kemudaian terus sambung ke Brussels. Sebenar ada alternatif lain seperti yang dimaklumkan oleh pekerja kaunter keretapi iaitu melalui Paris untuk Brusseles nih. Tapi katanya, laluantu lebih jauh dan mengambil masa yang lebih lama berbanding laluan melalui Frankfurt. Jadi kami pun mengambil laluan Frankfurt sama seperti laluan ketika kami datang ke Zurich tempohari.


Di hadapan Hotel

Jam 2 petang, keretapi yang kami naiki pun tiba di Frankfurt dan kami perlu turun di sini dan bergerak ke platform laian untuk mengambil keretapi yang akan menuju ke Brussels. Kami tidak membuang masa di sini kerana kami hanya ada masa 16 minit sahaja untuk mendapatkan keretapi tersebut. Tepat jam 2.16 petang, keretapi pun tiba dan kami terus masuk ke dalam koc bagi meneruskan perjalanan ke Brussels, Belgium..

Berehat sekejap sewaktu mencari restoran untuk menikmati hidangan malam

Akhirnya, setelah lebih kurang 7 jam perjalanan menaiki keretapi nih... kami pun tiba di stesen Midi di kota Brussels, Belgium pada jam 5 petang. setibanuya sahaj di situ, kami terus bergerak mencari hotel untuk menginap pada malam ini. Lebih kurang 5 minit berjalan, kami pun menemui sebuah hotel dan saya pun terus masuk untuk bertanyakan harga dan kekosongan bilik.


Bersama Mijie menikmati hidangan malam

Hotel ni milik orang Morokko yang menjadi pemastautin di sini. saya pun dimaklumkan bahawa harga satu malam adalah 59Euro untuk 2 orang dan perlu dibayar secara tunai. Setelah berbincang, akhirnya kami pun bersetuju untuk menginap di hotel itu. Setelah mendaftar masuk dan membayar hargai tunai untuk satu malam, kami pun naik dengan menggunakan tangga di tingkat 4 di mana lokasi bilik itu terletak. Ok gak la bilik ni walaupun tinggi sikit. tapi ok, la. Lagipun pemiliknya ni muslim dan sarapan pagi turut disediakan...


Hidangan Malam di Kedai Arab

Setelah berehat sekejap dan membersihkan diri, kami pun turun semula keluar berjalan-jalan sambil mendapatkan makan malam. Semasa menunggu kawan-kawan turun tu, pemilik hotel yang baik hati tu menawarkan kami untuk minum teh Morokko yang dicampur dengan daun pudina. Jadi kemi semua pun dihidangkan dengan teh pudina sebagai ucapan selamat datang.... ni memang budaya Moroko sebenarnya....kebetulan sewaktu kami tiba dan daftar masuk tadi, pemilik hotel ni juga barumenerima kun jungan dari neneknya yang masuk serentak dengan kamu masuk ke hotel nih... jadi dengan gembira dan bangganya pemilik tu memperkenalkan kami kepada neneknya....sambil minum teh itu... neneknya dan pemilik tu pun gembira sebab kami juga sama Muslim seperti mereka...

Hidangan Malam di Kedai Arab

Usai minum teh tu, kami pun bergerak keluar bersiar-siar di kawasan sekitar sambil mencari kedai makan. Agak mengujakan sebab di Brussels ni terdapat banayk kedai makanan Muslim sama seperti di Frankfurt juga tapi tak sama dengan di Zurich. Jadi kami tidak menghadapi masalah untuk memilih kedai makan mana yang kami nak singgah. Kunjungan ke sini umpama hadiah buat kami sebab dah 2 hari tak menikmati nasi Muslim... Jadi singgah je di kedai Arab tuh, kami memesan makanan satu hidangan setiap seorang. Bila hidangan dah sampai, Masyaallah... punyalah banyak seba hidangan yang disediakan sangat banyak sebab hidangan satu orang tu boleh dimakan untuk tiga orang rupanay.... mmm nak buat cam ne...! sebab dah order, makan je la. Malangnya, makanan tu tak dapat nak habiskan semua... saya pun minta dibungkuskan lebihan yang boleh dibawa balik ke hotel... kami berbual-bual di cafe tu sehingga 8.30 malam, kami terus pulang semual ke hotel untuk tidur....