English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Tuesday, October 16, 2018

SELAMAT TINGGAL BUMI BALKAN......SELAMAT TINGGAL WILAYAH ADRIATIK.....

3.2.2018 (Sabtu) - Pagi ni saya berkemas-kemas dan kemudian berswafoto di balkoni hotel Bon Bon sambil menikmati pemandangan kota Sofia dari balkoni di waktu pagi. Setelah berswafoto tu saya turun ke cafe hotel untuk mendapatkan sarapan pagi terlebih dahulu. Menunya pun simple je.....

Menu sarapan di hotel Bon Bon

Selesai makan pagi tu, saya pun teru keluar berjalan-jalan dahulu di sekitar kota Sofia ni sambil menunggu masa untuk daftar keluar. Dah puas jalan-jalan sayabalik semula ke hotel Bon Bon dan mengemaskan beg. Kemudian saya turun semula ke kaunter hotel untuk mendaftar keluar pada jam 12pm. Keretapi saya akan bergerak malam nanti....jadi saya ada masa lagi 9 jam untuk naik keretapi....jadi saya mohon kepada petugas kaunter penerimaan tu untuk meninggalkan beg di ruang penyimpanan hotel tu.....setelah menyimpan beg tu....saya terus keluar lagi berjalan-jalan menghabiskan masa yang tersisa.......Dah tengahari ni....saya pun singgah di Cafe Olive yang pernah saya kunjungi tempohari.....ramai sangat pelanggan di cafe ni....maklumlah....memang waktu makan tengahari sekarang.....saya pun duduk di satu sudut dan memesan Lentil Soup.... sebab perut pun masih rasa kenyang lagi.......Saya merehatkan kaki yang agak letih juga nak jalan dah ni.....Tapi sebab pengunjung cafe ni makin ramai dan saya pun hanya pesan sup je....dah habis makan tu...saya terus bayar dan keluar dari situ........

Menu  Lentil Soup di Cafe Olive

Keluar dari cafe tu....saya rasa malas dah nak jalan-jalan.....lalu saya pun bercadang untuk pergi ke Starbuck cafe je.......sebab di situ ada wifi free.....jaraknya tak jauh sangat dari cafe Olive tu.....sampai di Starbuck saya memesan caffe latte dan donut.....sambil berinternettt........rehat kan kaki kejap....lama lagi nak tunggu malam nih.......

Menikmati caffe latte dan donut di Sarbuck, Sofia, Bulgaria

Sempat beli minyak wangi 'Rose:

Bergerak menuju ke Central Station, Sofia

Setelah sekian lama bersiar-siar di kot Sofia tu, saya singgah di masjid untuk solat Asar. lepas solat di situ, saya meneruskan bersiar-siar dan membeli beberapa cenderahat berharga 50Lev kesemuanya. Tapi saya tak guna cash dah sebab tak cukup. Jadi saya pakai kad kredit je. wang tunai yang ada balance tu untuk digunakan makan malam nanti sementara menunggu keretapi sampai. Usai beli cenderahati tu saya terus bergerak kembali ke hotel dan sampai di hotel dalam jam 6pm. Saya terus mengambil beg dan gerak menuju ke central station. Sampai di stesen, saya terus menuju ke kaunter tiket untuk bertanyakan waktu pelepasan keretapi, Penjaga kaunter tu kata saya boleh masuk ke platform satu jam sebelum keretapi berlepas. Masih ada banyak masa lagi lalu saya pun naik ke tingkat atas stesen dan memesan kopi dan puding sebagai lapik perut malam ini. Kemudian ada lagi balance duit 23Lev dan saya tukar di money changer dan dapat balik 10++€. Usai makan-makan tu saya terus bergerak masuk ke platform dan tepat jam  9pm keretapi pun bergerak meninggalkan Sofia menuju ke Istanbul, Turki.

Kopi dan puding di Central Station, Sofia

Central Station, Sofia

Keretapi dah tiba di Central Station, Sofia

4.2.2018 (Ahad) - Pada jam 1.10am keretapi sampai di kastam Bulgaria dan pemeriksaan pasport dilakukan di sini dan semu penumang hanya menunggu di dalam kabin masing-masing dalam keretapi. Jam 1.37am pemeriksaan di kastam Bulgaria selesai. kemudian pada jam 2.00am keretapi sampai di kastam Kapikule, Turki. Lecehnya sikit kat kastam Turki ni sebab kena turun dari keretapi dan chop kat office bawah dan perlu beratur panjang. Kalau di Bulgaria pegawai naik dan kutip pasport sorang-sorang. Senang...tunggu je kat bilik dia hantar lepas siap chop. subuh-subuh ni saya kena interrogate la plak. saya diminta masuk ke bilik lain yang gelap dan samar-samar je. Lampu sengaja tak dipasang rasanya.... lalu saya pun ditanya tujuan untuk masuk ke Turki. Saya dimint menunjukkan bukti surat konferen yang akan saya hadiri, hotel tempat menginap dan tiket flight. Nasib  baik tergerak hati nak bawa dokumen tu masa turun dari keretapi tadi. Alhamdulillah.......Jam 2.30am baharulah urusan saya dengan pegawai tu selesai dan saya pun terus masuk semual ke dalam kabin, Tapi keretapi masih tak boleh gerak lagi penumpang masih panjang lagi beratur tu....jumlah penumpang malam ini lebih ramai berbanding masa masuk Bulgaria haritu...jam 2.40am akhirnya keretapi pun bergerakk........Selamat tinggal Sofia....Selamat tinggal Bulgaria.....