English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Thursday, October 22, 2015

DAY 6 - BAHARIYE & GERAK KE KAPPADOKKIA (GOREME)

Taksim Square

11 Jun 2015 (Khamis) Keluar dari hostel dan terus mendapatkan makan pagi di sebuah Cafe sekitar Taksim Square, sementara menunggu waktu malam untuk bergerak ke Goreme pada hari ini. Sambil makan tu sempat sembang-sembang denga waiter cafe yang kebetulan merupakan pelajar Marmara University dan berbangsa Kurdish. Kami berbual tentang suasana election yang sedang hangat di Turki sekarang.


                                                                         Taksim Square

Taksim Square

Usai makan pagi di situ, saya berjalan-jalan sekitar Taksim dan bertemu dengan Amin dari Iran dan dia ajak window shopping. Saya setuju tapi minta dia tunggu kejap sebab saya nak balik ke hostel untuk daftar keluar dan memulangkan kunci bilik. Kemudian saya mohon untuk menyimpan barang di tempat simpanan barang sementara menunggu malam. Selesai di situ, saya menemui Amin semula di Taksim dan dia mengajak saya ke Bahariye untuk shopping. Bahariye ni terletak di Turki bahagian Asia. Jadi kami perlu menaiki Havatas untuk ke sana yang mengambil masa kira-kira 30 minit untuk sampai.


Menaiki Havatas dari Taksim Square menuju ke Bahariye Bersmaa Mohamad Amin dari Iran



Kami berdua pun bergerak menuju ke stesen Havatas di sudut lain Taksim Square yang akan membawa kami ke Bahariye. Sesampainya di Bahariye, kami berjalan-jalan untuk window shopping je sebab saya tidak bercadang untuk membeli apa-apa di sini. Sekadar menziarahi lokasi ini sahaja sambil menunggu masa malam tiba.....

Stesen Havatas, Bahariye

Stesen Havatas, Bahariye

Stesen Havatas, Bahariye

Stesen Havatas, Bahariye

Stesen Havatas, Bahariye

Stesen Havatas, Bahariye

Stesen Havatas, Bahariye

Stesen Havatas, Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Menu makan tengahari di Bahariye

Setelah letih berjalan-jalan tu, kami bercadang untuk singgah di restoran bagi mendapatkan makan tengahari namun tak banyak pilihan makanan di sini. Jadi, saya pun ambillah menu nasi putih dan ayam goreng tepung tu. Walaupun tidak memenuhi selera saya pada waktu itu, namun saya makan juga sebab dah beli. Kami berbual-bual di sini sambil merehatkan badan sebab letih dah ajalan kaki....

Restoran makan tengahari

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Bahariye

Kedai pakaian untuk individu terlebih saiz, Bahariye

Bahariye

Setelah kira-kira jam 4.00 petang kami pun bercadang untuk kembali semula ke Taksim Square dan kami menaiki Havatas yang berwarna kuning tu untuk membawa kami ke sana. Saya tak beli apa-apa pun tapi Amin membeli beberapa banrangan yang diperlukan untuk dirinya.

Bahariye

Bahariye



Bahariye

Bahariye

Bahariye

Havatas ni hanya akan bergerak bila penumpang dah memenuhi semua tempat duduk yang ada dalam van tu. Havatas ni bas kecil berbentuk van je. Bila dah penuh, kami pun bergerak meninggalkan Bahariye menuju ke Taksim. Tiba di Taksim, Amin bercadang untuk membeli sedikit barangan cenderahati lagi dan saya pun menemaninya kerana waktu masih ada sebelum saya berangakat ke Goreme. Usai membeli barangan tu, kami pun berpisah di Taksim dan saya terus kembali semula ke hostel ntuk mengambil barangan dan bergerak ke stesen bas untuk ke Goreme......

1 comment:

Aalan said...

Bestnye jalan2...dri ex-SCOMMER...