Sunday, June 24, 2012

TAMATNYA KEMBARA INDOCINA & LEMBAH MEKONG...SAMPAI JUMPA LAGI

Sarapan pagi terakhir di Pnom Pehn

25.7.11 (Isnin)
Usai solat subuh, sekitar jam 6.30 pagi saya terus keluar dari bilik untuk mendapatkan sarapan pagi. Malangnya, kedai makan banyak yang masih belum dibuka termasuklah kedai muslim di hadapan hotel Indocina tu...Saya pun bersiar-siar di waktu pagi tu sambil melihat-lihat mana-mana kedai makan yang sudah dibuka. Alhamdulillah... akhirnya saya bertemu dengan sebuah cafe yang menjual sarapan pagi ala-Barat. Tanpa membuang masa, saya pun terus singgah di cafe tersebut lalu memesan roti dan kapucino. Mmmmm.... enak juga rasanya....

Bersiar-siar di waktu pagi sekitar Pnom Pehn

Lebih kurang satu jam gak la saya berada dalam cafe tu sambil minikmati kapucino di cafe yang menghadap sungai mekong itu. Sungguh nyaman rasanya bersantai-santai begini di pagi yang indah di Lembah Mekong... Setelah hari semakin meninggi, saya pun memutuskan untuk keluar dari cafe tu. Setelah membayar harga sarapan, saya terus melangkah keluar menelusuri pinggiran sungai mekong untuk menikmati pemandangan Pnom Pehn di waktu pagi.

Saya berjalan di sepanjang pinggiran sungai yang saya panggil 'waterfront' je yang jejerannya agak relatif panjang gak. Agak lama juga la saya berjalan-jalan tu sehingga terasa lah letih dan lenguh kaki nih. Sesampainya aje di penghujung 'waterfront tu, saya pun berpatah balik sehinggalah saya tiba di hotel semula kira-kira jam 10.30 pagi.

Saya memutuskan untuk terus masuk ke kamar sebab barangan saya sebahagiannya masih belum dikemaskan lagi. Sambil menghilangkan lenguh kaki di kamar tu, saya berkemas dan memsukkan beberapa barangan terakhir yang saya beli tadi ke dalam beg galas. Kemudaian saya berehat seketika sehinggalah jam menunjukkan pukul 11. 30 pagi.

Bersiar-siar di waktu pagi sekitar Pnom Pehn

Lalu, saya pun memutuskan untuk terus je mendaftar keluar pada waktu itu. Saya mengangkat semua barangan turun ke lobi dan membuat pendaftaran keluar serta membayar kadar penginapan untuk satu malam. Sekaligus juga, saya berpesan kepada petugas kaunter supaya mendapatkan sebuah teksi yang boleh membawa saya ke lapangan terbang pnom Pehn pada jam 1.00 pm nanti. Setelah, petugas tu berjaya melakukan pesanan perakidmatan teksi, saya meminta petugas tu untuk membuka stor simpanan barang sebab saya nak meninggalkan beg saya di situ sementara menunggu jam 1.00pm.

Bila dah simpan barang tu, saya terus keluar dan melihat-lihat kedai-kedai yang rata-ratanya telah mula beroperasi. Saya tidak membeli apa-apa barangan lagi, hanya sekadar melihat-lihat sahaja sehinggalah perut saya terasa ingin dimasukkan sesuatu...

Akhirnya, saya singgah di restoran muslim berhadapan hotel tempat saya menginap tu untuk mendapatkan makan tengahari sebelum berangkat ke lapangan terbang nanti. Saya pun singgah di kedai makan tu berehat-rehat sambil makan tengahari....sehinggalah jam menunjukkan pukul 12.50 pm.

Bersiar-siar di waktu pagi sekitar Pnom Pehn

Setelah membayar harga makanan, saya terus sahaja melangkah menuju ke hotel Indocina yang terletak berhadpan restoran tu. Kemudian saya meminta petugas agar membuka stor simpanan barangan sebab saya nak ambil beg semula. Tak lama kemudian, tepat jam 1.00 pm, teksi yang telah ditempah tadi pun tiba dan saya memasukkan barangan saya ke dalam 'booth' teksi.

Kemudian saya sendiri masuk ke dalam teksi dan pemandu terus memandu membawa saya menuju ke lapangan terbang Pnom Pehn yang mengambil masa kira-kira 30 minit sahaja dari hotel Indocina tu... tiba je di lapangan terbang tu, saya terus membayar harga teksi sebanyak USD10 sambil mengucapkan terima kasih kepada pemandu tu...

Tuk Tuk di Pnom Pehn, Kemboja

Saya terus menuju ke kaunter dan mendaftar masuk bagi penerbangan Pnom Pehn - LCCT...

Lapangan terbang Pnom Pehn, Kemboja

Lebih kurang satu jam menunggu di lapangan terbang tu, akhirnya semua penumpang penerbangan AirAsia Pnom Pehn-LCCT dipanggil untuk masuk ke dalam pesawat. Saya pun melangkah menuju masuk ke pesawat dengan harapan menggunung agar diberi kesempatan lagi untuk mengunjungi bumi Lembah Mekong yang menawan ini....

Selamt tinggal Lembah Mekong... Selamat tinggal Indocina...

Selamat Tinggal Indocina.... Selamt tinggal Lembah Mekong...sampai jumpa lagi!!!...