English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Thursday, January 13, 2011

OOOHHHH... VENICE !!!

22.11.10 (Isnin)
Tiba di stesen bas Piazalle, Venice

Setelah hampir kira-kira 10 jam perjalan menaiki bas, akhirnya kami tiba di stesen Piazalle, Venice pada jam 6.00 pagi. Setibanya di situ, kami terus mendapatkan sarapan pagi di cafe yang paling awal beroperasi pada pagi itu. Lega rasanya dapat bersarapan roti dan kopi dalam cuaca sejuk nih...sambil tu juga kami menunggu kaunter Eurolines yang masih belum dibuka. Namun setelah selesai makan, kira-kira jam 8.00 pagi kaunter masih belum dibuka. Setelah diteliti terdapat notis di sebelah kaunter tersebut yang menyatakan bahawa kaunter Eurolines telah berpindah ke stesen pusat di Mestre yang terletak di Tanah Besar.

stesen bas Piazalle, Venice

stesen bas Piazalle, Venice

stesen bas Piazalle, Venice

Sejurus itu juga, kami tidak membuang masa dan terus membeli tiket pas pengangkutan awam untuk 24 jam dan terus menaiki bas menuju ke stesen bas St. Marta. Dari sini kami perlu menaiki bot yang merupakan pengangkutan awam utama di Venice nih. Kami menuju ke hostel YHA mengikut alamat yang didapati dari internet. Sesampainya sahaja di YHA, kami terjumpa dengan Dr Aris yang telah berada di sini sejak beberapa hari yang lalu setelah selesai seminar di Frankfurt tempohari. Dr. Aris berpindah bilik untuk menyertai saya dan Miji di dalam bilik yang sama.

stesen bas Piazalle, Venice

stesen bas Piazalle, Venice

Seperti biasa, saya perlu membesihkan dan menyegarkan diri terlebih dahulu. Selepas tu baharulah kami berempat menaiki bot menuju ke St. Marta semula untuk mendapatkan bas ke Piazalle. Dari sana, kami terus menaiki bas menuju ke stesan di Mestre untuk ke kaunter Eurolines. Malangnya, petugas kaunter di sini memaklumkan bahawa dia tidak boleh membuat tempahan untuk pas Eurolines. Petugas tersebut bagi tahu bahawa kami hanya boleh menempah tempat duduk melalui panggilan telefon sahaja. Kalau kami nak juga, kena beli tiket baharu.





Setelah merayu dan pelbagai teknik lagi dilakukan tidak berjaya, maka kami memutuskan untuk menempah melalui panggilan telefon. Tetapi kami memutuskan untuk melakukannya kemudian sahaja dan tanpa mahu membuang masa, kami kembali semula ke Piazalle. Dari situ kami ambil bas lain menuju ke St. Marta. Dari sini kami menaiki bot dan terus menuju ke St. Marco yang terkenal itu untuk berjalan-jalan menikmati Venice yang cuacanya pada hari ini amat cerah dan ceria.





Kami bersiar-saiar sambail mengambil gambar dan makan-makan sehinggalah jam 4.00 petang, kami memutuskan untuk menghubungi Eurolines center di Venice bagi membuat tembahan tempat duduk melalui telefon. Caj yang dikenakan untuk tempahan adalah sebanyak 5 Euro seorang yang akan dibayar melalu kad kredit. Petugas yang menjawab panggilan memaklumkan bas akan tiba di stesen Mestre pada jam 8.00 pagi esok.





Kemudian kami menaiki bot semula untuk kembali ke hostel bagi membersihkan diri dan berehat seketika. Selesai solet Isya’ kami berempat keluar menuju ke restoran di kejiranan untuk mendapatkan makan malam sambil berbual-bual. Selesai makan malam, kami bersiar-siar di sekitar kejiranan sebelum pulang semula ke hostel untuk tidur....





























Bersama seorang artis di St. Marco, Venice







Malam di Venice

Malam di Venice

Malam di Venice

Malam di Venice

Malam di Venice

No comments: