English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Sunday, November 16, 2008

KEMBARA SUCI: HAJI MABRUR YANG KUIMPI

"Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang ingkar, sesungguhnya Allah Maha Kaya dan tidak berhajatkan sesuatupun daripada sekelian makhluk." (Surah Ali Imran: Ayat 97)



17.11.08, saya berkesempatan menghadiri bicara perjalanan haji oleh Prof. Muhd Kamil Ibrahim yang menceritakan kisah dan pengalamannya menunaikan fardhu haji beberapa tahun yang lalu. Seminggu sebelum ini saya pernah menonton beliau dalam satu program keagamaan di salah sebuah saluran TV dan saya amat tertarik dengan pengalaman beliau. Tak sangka pulak beliau akan datang ke USM untuk menceritakan hal yang sama kepada khalayak di sini. Jadi, saya tidak melepaskan peluang untuk mendengarnya secara langsung sekali lagi. Pengalaman yang penuh dengan emosi keagamaan itu dikongsi bersama dengan khalayak yang hadir dan turut diterjemahkan ke dalam bentuk buku yang bertajuk 'Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman'. Saya membeli senaskah buku itu untuk cenderahati bagi diri sendiri dan moga turut bermanfaat ketika melakukan kembara suci pada bulan Disember 2008 nanti. Kepada yang mengenali saya ataupun mengikuti blog ini, saya memohon ampun dan maaf sekiranya ada salah dan silap serta mohon halalkan segala yang terhutang. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang daripada diri saya sendiri, yang daif lagi jahil.

Dan serukanlah kepada umat manusia untuk mengerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus, yang datangnya dari berbagai jalan (ceruk rantau) yang jauh.(27) Supaya mereka menyaksikn berbagai-bagai perkara yang mendatangkan berbagai-bagai faedah kepada mereka, serta memperingati dan menyebut nama Allah pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan qurban) dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang qurban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.(28) Kemudian hendaklah mereka membersihkan diri mereka, dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka, dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu.(29) (Surah Al-Hajj: Ayat 27 - 29)

4 comments:

The Eugenist said...

Salam...

Abg Kipli, selamat mengerjakan ibadah haji. Moga Tuhan memberikan keberkatan dan memperolehi amalan Haji yang mabrur...

Amin..

Anem Arnamee said...

Salam en.kipli..
semoga mendapat haji yg mabrur..=)

Anak Antu Seni said...

Dr pi haji saya x tau pun... x kalu leh order ayaq zam-zam satu tong....

Selamat mengerjakan ibadah haji..

Pegawai Khalwat said...

Nanti lepas ni bolehlah dr kata macam M. Zain,

"haa yang tu yang pak aji suka!"