English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Monday, October 4, 2010

MENIKMATI BUENOS AIRES - SELAMAT TINGGAL ARGENTINA... SELAMAT TINGGAL BUMI LATIN

11.6.10 (Jumaat)

Hardrock Buenos Aires

Jam 9 pagi sampai... akhirnya saya tiba di Buenos Aires semula. Dari stesen bas tu saya terus berjalan menuju ke stesen metro untuk menaiki metro pulak menuju ke penginapan saya di sini iaitu Gardenhouse Hostel. setelah tiba di hostel tu, saya terus daftar masuk. Oleh sebab hari masih pagi maka saya dialu-alukan untuk menikmati sarapan pagi. Selesai sarapan, saya perlu membesihkan diri bagi menyegarkan badan semula setelah hampir 18 jam berada di dalam bas. Hari ini saya hanya berehat-rehat di hostel sambil menonton siaran langsung bolesaepak dunia secara. Setelah agak bosan berada di hostel je, pada jam 3 petang keluar berjalan-jalan sekitar Bueonus Aires dan terus menuju ke Hard Rock Café Buenos Aires yang terletak tidak jauh dari Palermo. Tidak ada apa-apa yang sya beli di sini sekadar hanya bersiar-siar dan mengambil gambar sahaja. Sekembalinya dari situ, saya singgah di salah sebuah kedai makanan yang menjual nasi berlauk ikan.

12.6.10 (Sabtu)
Buenos Aires dalam cuaca hujan

Lepas sarapan pagi, saya berehat sahaja di hostel kerana hari ini hujan tidak henti-henti sejak subuh tadi. Pun begitu, kira-kira jam 12 tengahari saya mengagahkan diri untuk keluar bersiar-siar lagi di sekitar Buenos Aires walaupun hari masih lagi hujan. hari ini saya tiada destinasi yang khas ingin dituju. Hanya sekadar bersiar-sioar sahaja sehinggalah petang. Sewaktu pulang kira-kira jam 6 petang tu hari masih lagi hujan. Dalam perjalanan pulang tu, saya singgah di kedai semalam dan membeli nasi berlauk ikan yang sama dan terus balik ke hostel. Rasanya dalam jam 10 malam baharulah hujan reda.

13.6.10 (Ahad)
Suasana pestabola dunia di Buenos Aires

Saya masih lagi berada di Bueonus Aires dan hari ni tak hujan tapi matahari kejap-kejap timbul dan kejap-kejap tenggelam. Jadi, hari ni saya rasa sangat teruja untuk keluar ke kota. Hari ni saya teruja untuk membeli sedikit barangan kerana lusa saya dah nak berangkat pulang. Saya menuju ke pusat membeli-belah terkenal di Bueonos Ares ni iaitu di Centro. Sedikit insiden yang agak mendukacitakan berlaku pada saya hari ni....Lepas je saya melangkah keluar dari Falabella Mall, dompet saya telah di copet. Alhamsulillah.... wang tunai dan passport saya di simpan dalam dompet yang berasingan, jasi saya masih rasa bersyukur. walau bagaimanapun, semua kad kredit saya terdapat dalam dompet yang dicopet itu. Saya terus pulang ke hostel dan sesampainya sahaja di hostel saya terus menghubungi bank terlibat supaya 'block' kad kredit tersebut. Alhamsdulillah....semuanya berjalan dengan baik.

14.6.10 (Isnin)
Restoran McDonald kosher

Nampaknya pagi ni hujan lagi di Bueonus Aires ni. Jadi saya menangguhkan dahulu untuk keluar berjalan-jalan sehinggalah jam 2 petang bila hujan dah reda, saya keluar bersiarsiar sahaja dengan lebih berhati-hati lagi agar kejadian semalam tidak berulang lagi. Hari ni saya nak mengubah selera makan lalu saya ke sebuah pasaraya dan menemui sebuah restoran Mc Donalds kosher. Saya pun memesan burger ayam kosher untuk hidangan tegahari itu......

15.6.10 (Selasa)

Buenos Aires

Cuaca yang baik hari ni amat menceriakan saya dan kebetulan pula hari ni juga merupakan hari terakhir saya berada di bumi Latin. Siang hari ni saya tidak berjalan ke mana-mana lagi. Hanya mengemaskan barang dan beristirehat di hostel sambil menonton siaran langsung pesta bola dunia. Malam ni saya akan meninggalkan bumi Latin ni dengan jadual penerbangan akan berlepas pada jam 8pm. Penerbangan saya akan berlepas dari Buenos Aires balik ke Malaysia dengan melalui route yang sama seperti waktu datang tempohari. Saya meminta petugas hostel menempah teksi untuk saya berangkat ke lapangan terbang hari ini pada jam 4 petang. Tepat jam Jam 4 petang teksi yang ditempah tiba dan saya mengangkat barangan saya masuk ke dalam teksi dan terus bergerak ke lapangan terbang. Selamat tinggal Argentina......Selamat tinggal bumi Latin......